Kamień węgielny na Powstańców Śląskich – budowa II linii metra wkracza na kolejny etap
Na placu budowy stacji Powstańców Śląskich II linii metra odbyło się dzisiaj symboliczne wmurowanie kamienia węgielnego. Prawie 70% wartości inwestycji stanowią środki pochodzące z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Umowa na dofinansowanie 3 etapu budowy II linii metra podpisana została przez CUPT i Miasto Stołeczne Warszawa w październiku 2017 r. Projekt pn: „Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru – etap III” otrzymał prawie 2 mld złotych dofinansowania i jest realizowany na terenie trzech warszawskich dzielnic: Wola, Bemowo i Targówek.
Metro zmienia perspektywę rozwoju miasta. Każda nowa stacja to nie tylko poprawa mobilności przyjaznej środowisku, ale też istotny czynnik stymulujący rozwój przestrzeni miejskiej. Rozbudowa warszawskiego metra jest możliwa dzięki wsparciu środków unijnych. Łącznie na rozbudowę metra w stolicy z funduszy europejskich przeznaczyliśmy prawie 3,8 mld zł. – podkreśla wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda.

Dojazd ze stacji Powstańców Śląskich (C04) na ul. Świętokrzyską potrwa ok. 14 minut.
Projekt obejmuje rozbudowę II linii metra o 2 stacje w kierunku zachodnim i 3 stacje w kierunku wschodnim-północnym oraz zakup 17 szt. taboru. Podpisana umowa dotyczy zakupu największej liczby pociągów w historii warszawskiego metra. Ostatni skład ma dotrzeć do stolicy po 53 miesiącach. W kierunku zachodnim powstanie ok. 2 km trasy. Planowane stacje to: Ulrychów (C05) pod ul. Górczewską w rejonie ul. Białowiejskiej i C.H. Wola Park oraz Powstańców Śląskich (C04) pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich.
W 2018 r. z tego środka transportu skorzystało prawie 235 mln pasażerów. Jeżeli odniesiemy to do liczby 310 mln wszystkich pasażerów kolei w Polsce w tym samym roku, pokazuje nam to jaka jest skala oddziaływania tego środka transportu w jednej tylko aglomeracji. Powyższe liczby podkreślają również istotność tej inwestycji, szczególnie współcześnie, kiedy Europejczycy podejmują starania na rzecz ograniczenia emisji szkodliwych substancji o 40% do 2030 r. i osiągnięcia zeroemisyjności w 2050 r. Inwestycje w transport szynowy są i będą w przyszłości kluczowymi. Tworzyć będą jedną z osi umożliwiających realizację Europejskiego zielonego ładu – naszej wspólnej strategii służącej podtrzymaniu wysokiego poziomu życia w Europie, dynamicznemu rozwojowi gospodarczemu UE i ochronie środowiska naturalnego. – podkreśla dr Marek Prawda – Dyrektor Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.
Powstaną również dwa odcinki szlakowe, tory odstawcze i manewrowe wraz ze stanowiskami do obsługi pociągów i drobnych napraw za stacją C04, dwie wentylatornie szlakowe oraz komora demontażowa dla tarcz przy stacji C06. Łącznie do wydrążenia przewidziano 2664 m tunelu z główką szyny znajdującą się średnio ok. 14 m pod ziemią.
Do tej pory Metro Warszawskie w perspektywie finansowej 2014-2020 otrzymało dofinansowanie z POIiŚ na kwotę prawie 3,8 mld złotych. W ramach tej kwoty budowana jest II linia metra oraz kupowany tabor. Dzisiejsze wmurowanie kamienia węgielnego na stacji Powstańców Śląskich to ważny krok dla całej inwestycji realizowanej przez MW. Jej III etap wdrażany jest bowiem na terenie aż trzech warszawskich dzielnic – Wola, Bemowo i Targówek. Już wkrótce metro połączy centrum miasta z osiedlami mieszkaniowymi po dwóch stronach Wisły. Cieszymy się, że – także dzięki unijnemu dofinansowaniu – szybciej dojedziemy do pracy i szkoły. – powiedziała Joanna Lech, p.o Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

15 września 2019r. otwarty został dla pasażerów odcinek metra w stronę Targówka. Ten warty ponad 1 mld zł odcinek, składa się z 3 stacji i wydłużył funkcjonującą od 2015 roku część centralną linii M2 o ponad 3 km. W niezwykle trudnym okresie, w czasie pandemii i wprowadzonych ograniczeń i reżimów sanitarnych, 4 kwietnia otworzone zostały kolejne 3 stacje na warszawskiej Woli.
– Na początku kwietnia otworzyliśmy nowe stacje II linii metra. Stacje Płocka, Młynów i Księcia Janusza wydłużyły sieć warszawskiego metra o kolejne kilometry. Dzisiaj bierzemy udział w kolejnym ważnym dla mieszkańców wydarzeniu – symbolicznym wmurowaniu kamienia węgielnego na stacji Powstańców Śląskich. Prace przy budowie metra na Bemowie idą pełną parą. Zgodnie z naszymi obietnicami już niedługo mieszkańcy zyskają kolejną komfortową i bezpieczną możliwość podróżowania po Warszawie – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Realizacja inwestycji trwa, na różnym stopniu zaawansowania, na kolejnych 8 stacjach pasażerskich i Stacji Techniczno-Postojowej Karolin. Na Bródnie tarcza TBM drąży tunel w stronę stacji Kondratowicza, zaś na Bemowie drążenie rozpocznie się już w wakacje tego roku.
Budowa metra w Warszawie nie ogranicza się wyłącznie do linii M2. To także będące w fazie końcowej prace pierwszego etapu wykonywania studium technicznego, które wskaże uwarunkowania i warianty przebiegu III linii na Pragę-Południe. Trwają także prace nad projektami dwóch stacji M1 – Plac Konstytucji i Muranów.
Projekt pn: „Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru – etap III”
Beneficjent: Miasto Stołeczne Warszawa
- Całkowita wartość projektu: 3 564 536 216,00 PLN
- Wydatki kwalifikowane: 2 797 470 976,16 PLN
- Dofinansowanie UE: 1 952 151 513,23 PLN (69,78%)
Informacje prasowe

350 mld złotych dobrze zainwestowane w polski transport
W ciągu ostatnich 15 lat Centrum Unijnych Projektów Transportowych efektywnie i transparentnie rozliczyło miliardy złotych zainwestowanych w polski transport.
Więcej
Bezpieczny pieszy – 257 projektów samorządowych zwiększających bezpieczeństwo na drogach
Dofinansowanie unijne na poprawę bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych w miejscach o największej liczbie wypadków oraz w okolicy budynków publicznych, takich jak szkoły, przychodnie zdrowia czy dworce otrzyma 257 projektów na łączną kwotę ponad 71 mln zł.
Więcej
Nowy biuletyn CUPT już do pobrania
Zapraszamy do lektury. Drugi numer biuletynu CUPT z 2022 roku już dostępny.
Więcej
Łączymy Europę i otwieramy kolejny fragment inwestycji Via Baltica – obwodnicę Szczuczyna
Mimo epidemii koronawirusa, z zachowaniem wszelkich środków ostrożności, toczą się prace na wielu inwestycjach drogowych w całym kraju. Dziś dokończona została budowa obwodnicy miasta Szczuczyn. Dofinansowanie w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) dla tego projektu to prawie 380 mln EUR.
WięcejSkontaktuj się z nami
Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli
Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15