Fundusze UE: Dwa nowe dworce w Lubelskiem
Dworce w Kraśniku i Sadurkach to nowoczesne budynki zrealizowane w formule i według autorskiej koncepcji beneficjenta. Obydwa dworce powstały w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Ich budowy były dofinansowane ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Nowoczesne konstrukcje
Odznaczają się one prostą, geometryczną i nowoczesną bryłą z dominantą w postaci ośmiometrowej wieży zegarowej. Funkcjonalnie budynki są podzielone na dwie części przykryte wspólnym zadaszeniem. W pierwszej z nich mieści się przestrzeń obsługi podróżnych, czyli hol pełniący jednocześnie funkcję poczekalni. Urządzono go zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze w jasnej kolorystyce, z dużym dostępem światła dziennego, dostającego się do wnętrza przez wielkoformatowe szklane witryny. Poczekalnię wyposażono w ławki, gabloty, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, system informacji głosowej oraz zegar. Jest ona również w pełni klimatyzowana. Pod zadaszeniem, które przykrywa obie części, zlokalizowano również ławki, a także stojaki rowerowe (w każdej lokalizacji pomieszczą one po 28 jednośladów) wraz ze stacją naprawy rowerów.
Dworce są niemal identyczne, ale różni je wygląd elewacji. W Kraśniku jest ona wykończona wielkoformatowymi płytami w kolorze białym i melanżowo-szarym, natomiast w Sadurkach została ona wykonana z drewna modrzewiowego, co jest nawiązaniem do wyglądu historycznego budynku dworca.
Otwarcie dworców w Sadurkach i Kraśniku to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy województwa lubelskiego zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że zrealizowane w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego budynki staną się wizytówkami Sadurek i Kraśnika oraz ułatwią pasażerom podróżowanie koleją po województwie. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. ponad 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Program Inwestycji Dworcowych zakłada nie tylko rewitalizację zabytkowych dworców, ale także budowę od podstaw całkowicie nowych obiektów. Doskonałym przykładem takich realizacji są właśnie otwarte dworce w Kraśniku i Sadurkach wybudowane w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych. Są one wyposażone w najnowsze rozwiązania technologiczne przyjazne pasażerom i środowisku – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
Bez barier
Nowe dworce w Kraśniku i Sadurkach to jednak nie tylko nowoczesna i funkcjonalna architektura. Budynki są pozbawione barier architektonicznych oraz wyposażone w wiele udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami. Wśród nich są m.in. ścieżki prowadzące w budynkach i ich otoczeniu, oznaczenia w alfabecie Braille’a, kontrastowe zestawienie kolorystyki wnętrz dworców, a także tablice dotykowe z planami obiektów.
Przyjazne środowisku
Na dworcach w Kraśniku i Sadurkach wdrożono szereg rozwiązań przyjaznych środowisku. Wśród nich m.in. energooszczędne oświetlenie, pompy ciepła, a także panele fotowoltaiczne na dachach budynków do pozyskiwania „zielonej energii”. Za pracę urządzeń na dworcach odpowiadają systemy inteligentnego zarządzania budynkami. Optymalizują one zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Nowoczesne są również systemy bezpieczeństwa, takie jak m.in. monitoring, kontrola dostępu czy sygnalizacji włamania i napadu.
Nowe dworce z nowym otoczeniem
Przebudowa dworców w Kraśniku i Sadurkach objęła również ich najbliższe otoczenie. Oprócz uporządkowania zieleni i nowych chodników w sąsiedztwie nowych dworców wyznaczono miejsca parkingowe. W Kraśniku jest ich łącznie 6 oraz niewielki postój typu kiss&ride, natomiast w Sadurkach udostępniono podróżnym 11 miejsc postojowych, w tym dwa przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami oraz jedno dla rodzin z dziećmi.
Budowa nowych dworców w Kraśniku i Sadurkach kosztowała odpowiednio 5,4 mln zł brutto i 5,16 mln zł brutto.
Szczegóły projektu
POIiŚ 2014-2020

Fundusze UE: Przebudowa Warszawskiego Węzła Kolejowego
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę o dofinansowanie dla projektu „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia, etap I”.
Więcej
Konkurs POIiŚ „Bezpieczny pieszy” rozstrzygnięty
Będzie bezpieczniej na przejściach dla pieszych – zakończył się nabór w konkursie „Bezpieczny pieszy – doposażenie przejść dla pieszych i doposażenie szkół w zakresie edukacji komunikacyjnej”.
Więcej
Wyniki konkursu „Fundusze UE blisko nas”
Rozstrzygnęliśmy konkurs „Fundusze UE blisko nas” na materiał (reportaż, fotoreportaż lub wideo) promujący projekty transportowe oraz ich efektywne korzyści, realizowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Więcej
Bezpieczny pieszy: zakończono ocenę wniosków
W związku z zakończeniem weryfikacji Wniosków, złożonych w ramach konkursu CUPT opracowało Listę Rankingowa projektów.
Przekazaliśmy ją do akceptacji IZ POIiŚ.
Skontaktuj się z nami
Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli
Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15