Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies.

 

Polityka cookie

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

facebook twitter youtube linkedin

Aktualności

08 listopada 2022 | POIiŚ 2014-2020

Fundusze UE: Dwa nowe dworce w Lubelskiem

Dworce w Kraśniku i Sadurkach to nowoczesne budynki zrealizowane w formule i według autorskiej koncepcji beneficjenta. Obydwa dworce powstały w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Ich budowy były dofinansowane ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Nowoczesne konstrukcje

Odznaczają się one prostą, geometryczną i nowoczesną bryłą z dominantą w postaci ośmiometrowej wieży zegarowej. Funkcjonalnie budynki są podzielone na dwie części przykryte wspólnym zadaszeniem. W pierwszej z nich mieści się przestrzeń obsługi podróżnych, czyli hol pełniący jednocześnie funkcję poczekalni. Urządzono go zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze w jasnej kolorystyce, z dużym dostępem światła dziennego, dostającego się do wnętrza przez wielkoformatowe szklane witryny. Poczekalnię wyposażono w ławki, gabloty, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, system informacji głosowej oraz zegar. Jest ona również w pełni klimatyzowana. Pod zadaszeniem, które przykrywa obie części, zlokalizowano również ławki, a także stojaki rowerowe (w każdej lokalizacji pomieszczą one po 28 jednośladów) wraz ze stacją naprawy rowerów.

Dworce są niemal identyczne, ale różni je wygląd elewacji. W Kraśniku jest ona wykończona wielkoformatowymi płytami w kolorze białym i melanżowo-szarym, natomiast w Sadurkach została ona wykonana z drewna modrzewiowego, co jest nawiązaniem do wyglądu historycznego budynku dworca.

Otwarcie dworców w Sadurkach i Kraśniku to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy województwa lubelskiego zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że zrealizowane w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego budynki staną się wizytówkami Sadurek i Kraśnika oraz ułatwią pasażerom podróżowanie koleją po województwie. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. ponad 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Program Inwestycji Dworcowych zakłada nie tylko rewitalizację zabytkowych dworców, ale także budowę od podstaw całkowicie nowych obiektów. Doskonałym przykładem takich realizacji są właśnie otwarte dworce w Kraśniku i Sadurkach wybudowane w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych. Są one wyposażone w najnowsze rozwiązania technologiczne przyjazne pasażerom i środowisku – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Bez barier

Nowe dworce w Kraśniku i Sadurkach to jednak nie tylko nowoczesna i funkcjonalna architektura. Budynki są pozbawione barier architektonicznych oraz wyposażone w wiele udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami. Wśród nich są m.in. ścieżki prowadzące w budynkach i ich otoczeniu, oznaczenia w alfabecie Braille’a, kontrastowe zestawienie kolorystyki wnętrz dworców, a także tablice dotykowe z planami obiektów.

Przyjazne środowisku

Na dworcach w Kraśniku i Sadurkach wdrożono szereg rozwiązań przyjaznych środowisku. Wśród nich m.in. energooszczędne oświetlenie, pompy ciepła, a także panele fotowoltaiczne na dachach budynków do pozyskiwania „zielonej energii”. Za pracę urządzeń na dworcach odpowiadają systemy inteligentnego zarządzania budynkami. Optymalizują one zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Nowoczesne są również systemy bezpieczeństwa, takie jak m.in. monitoring, kontrola dostępu czy sygnalizacji włamania i napadu.

Nowe dworce z nowym otoczeniem

Przebudowa dworców w Kraśniku i Sadurkach objęła również ich najbliższe otoczenie. Oprócz uporządkowania zieleni i nowych chodników w sąsiedztwie nowych dworców wyznaczono miejsca parkingowe. W Kraśniku jest ich łącznie 6 oraz niewielki postój typu kiss&ride, natomiast w Sadurkach udostępniono podróżnym 11 miejsc postojowych, w tym dwa przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami oraz jedno dla rodzin z dziećmi.

Budowa nowych dworców w Kraśniku i Sadurkach kosztowała odpowiednio 5,4 mln zł brutto i 5,16 mln zł brutto.

Szczegóły projektu

Skontaktuj się z nami

Kontakt dla Beneficjentów

  • składanie wniosków
  • pytania dotyczące programów
kontakt dla beneficjentaarrow

Punkty informacyjne

Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli

punkty informacyjnearrow

Biuro CUPT

Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa

Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15

logotyp - Fundusze Europejskie
logotyp - Rzeczpospolita Polska
logotyp - CUPT
logotyp - Europejski Fundusz Strukturalne i Inwestycyjne

Strona internetowa współfinansowana z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia

scroll back to top