KE przyjęła zmiany w POIiŚ
Najważniejszym celem zmian jest wprowadzenie do POIiŚ II transzy instrumentu REACT-EU – dodatkowych pieniędzy na walkę ze społecznymi i gospodarczymi skutkami pandemii COVID-19.
93 mln euro, czyli ok. 435 mln zł z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego przeznaczono przede wszystkim na:
- rozwój niskoemisyjnego transportu miejskiego (70,1 mln euro, czyli ok. 330 mln zł),
- wsparcie powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych (19,2 mln euro, czyli około 90 mln złotych).
Do kiedy można skorzystać ze środków
Z tych pieniędzy można skorzystać do końca 2023 roku. Mogą one pokryć wydatki, które zostały poniesione od 1 lutego 2020 r. Wysokość dofinansowania z Funduszy Europejskich wyniesie 100%. Takie rozwiązanie zmniejszy obciążenie budżetu państwa w związku z kryzysowymi działaniami naprawczymi w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych.
Zakres wsparcia
Zakres wsparcia REACT-EU został uzupełniony o inwestycje w transport publiczny w miastach, m.in.:
- wymianę taboru autobusowego i tramwajowego,
- systemy ITS,
- infrastrukturę węzłową lub liniową,
- przygotowanie Planów Zrównoważonej Mobilności Miejskiej.
W sektorze zdrowia obejmie dodatkowo powiatowe stacje sanitarno-epidemiologiczne, które będą mogły kupić sprzęt i wyposażenie niezbędne do wykonywania zadań.
Zmiana programu umożliwia również przeznaczenie dodatkowych pieniędzy na kolejną edycję programu „Mój prąd”, który jest realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Więcej środków trafi też na Projekt termomodernizacji szkół publicznych.
Stopa dofinansowania
Ponadto dla osi priorytetowych programu, które są finansowane z Funduszu Spójności, tymczasowo zastosowano stopę dofinansowania w wysokości 100%. Dotyczy to wydatków zadeklarowanych we wnioskach o płatność do KE za rok obrachunkowy 2021/2022.
Zastosowanie takiego rozwiązania jest możliwe na podstawie unijnego pakietu CARE. Obejmuje on działania polityki spójności na rzecz uchodźców w Europie. Cele rozwiązania jest chwilowe złagodzenie obciążenia budżetu państwa, wynikającego z konieczności odpowiedzi na sytuację kryzysową w związku z konfliktem zbrojnym na Ukrainie.
Zmieniony program dostępny jest na stronach Funduszy Europejskich.
POIiŚ 2014-2020

Umowy o dofinansowanie odcinków „ekspresówek” S11 i S61
Podpisaliśmy dwie nowe umowy o dofinansowanie budowy odcinków na drogach ekspresowych S11 i S61 z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad z terminem realizacji w 2023 roku.
Więcej
Nowy terminal intermodalny w Zamościu
Środki unijne pozyskane przez firmę Laude Smart Intermodal z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko przyczyniły się do zwiększenia zdolności przeładunkowej jej nowego terminala.
Więcej
Fundusze Europejskie dla ratownictwa drogowego
Dzisiaj w siedzibie Centrum Unijnych Projektów Transportowych miało miejsce uroczyste podpisanie umowy o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Więcej
Miliard złotych unijnego dofinansowania dla PKP Intercity
W siedzibie Centrum Unijnych Projektów Transportowych odbyło się podpisanie aneksów zwiększających dofinansowanie do projektów taborowych oraz infrastrukturalnych prowadzonych przez PKP Intercity.
WięcejSkontaktuj się z nami
Punkty informacyjne
Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli
Biuro CUPT
Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15