Nowy terminal intermodalny w Zamościu
W czwartek, 23 czerwca, odbyło się oficjalne otwarcie nowego obiektu Laude Smart Intermodal zlokalizowanego przy stacji kolejowej Zamość Bortatycze na szerokotorowej linii LHS.
Terminal będzie mógł obsługiwać 10 pociągów dziennie. Zrealizowana inwestycja pozwoliła na zwiększenie zdolności przeładunkowej terminalu do 15 tys. kontenerów TEU rocznie. Daje to możliwość wywiezienia dużo większego niż do tej pory wolumenu ładunków z Ukrainy.
Wykorzystanie własnych opatentowanych innowacji w konstrukcji kontenerów i taboru to wynik wieloletniego doświadczenia spółki i dążenia do tworzenia nowoczesnych rozwiązań transportowo-logistycznych.
Tworzenie nowej jakości dzięki UE
W rozbudowę terminalu w Zamościu Laude Smart Intermodal S.A. zainwestowała prawie 30 mln zł. To już kolejna inwestycja zrealizowana zgodnie z misją spółki, zakładającą tworzenie nowej jakości usług logistycznych oraz wdrażanie wydajnych i ekologicznych rozwiązań z wykorzystaniem zalet transportu intermodalnego. Nie byłoby to możliwe bez skutecznego pozyskiwania środków z UE.
Na przestrzeni ostatnich 15 lat, w ramach dofinansowania z UE spółka zrealizowała 14 projektów o łącznej wartości ponad 436 mln zł skierowanych na rozwój przewozów kontenerowych i innych nowoczesnych rozwiązań zwiększających konkurencyjność transportu kolejowego.
Większy potencjał przeładunkowy blisko granicy
Przetarg na wykonanie robót budowlanych związanych z rozbudową terminalu intermodalnego na stacji kolejowej Zamość Bortatycze został ogłoszony w sierpniu 2020 r.
W ramach tego projektu od strony zachodniej powstały nowy szeroki tor (o prześwicie 1520 mm), który umożliwi bezkolizyjne wprowadzenie składu kontenerowego na teren terminalu, a od strony południowej – nowy tor normalny (o szerokości 1435 mm). Długość każdego z tych torów wynosi 900 m. Wydłużono także tory odstawcze dla wagonów normalno- i szerokotorowych oraz zbudowano splot toru normalnego i szerokiego, który umożliwi bezkolizyjne odstawianie uszkodzonych kontenerów do naprawy.
Rozbudowany układ torowy (łącznie ponad 6,4 km) pozwoli na przeładunek kontenerów z wagonów szerokotorowych na normalnotorowe, zwiększając wydajność prac przeładunkowych. Możliwości przeładunkowe po rozbudowie terminalu to 6-10 pociągów dziennie.
Terminal wyposażono w dwie suwnice 40-tonowe, pięć wózków kontenerowych typu reachstacker, których zadaniem jest usprawnienie obsługiwanego ruchu kolejowego i samochodowego oraz wagę.
Nowy plac umożliwia składowanie 2000 kontenerów TEU. Dodatkowo powstało kilka placów parkingowych i manewrowych. Łączna powierzchnia placów utwardzonych wynosi 38 tys. mkw. Do końca roku zostanie zainstalowana trzecia suwnica.
Kolejowe wsparcie dla eksportu z Ukrainy
Ważne jest, że inwestycja ta zbiegła się z zakończeniem prac na stacji Zamość Majdan, realizowanych przez PKP LHS. Wybudowano m.in. pięć torów o łącznej długości 6 km wraz z rozjazdami wyposażonymi w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a także plac ładunkowy o powierzchni 14 tys. m kw. oraz drogę dojazdową. Budowa mijanki zwiększa zdolność przepustową całej tej linii.
Te i wcześniejsze działania przyczyniły się do dzisiejszego wsparcia ukraińskiego eksport do europejskich odbiorców. Obecny stan techniczny LHS pozwala na przejazd 12 par pociągów na dobę.
Szczegóły projektu
Beneficjent: Laude Smart Intermodal S.A.
Numer i nazwa projektu: POIS.03.02.00-00-0031/18. Projekt rozwoju połączeń intermodalnych dzięki budowie i wyposażeniu terminala intermodalnego w Zamościu oraz zakupowi sprzętu do terminala w Sosnowcu.
Całkowita wartość projektu: 51 560 743,78 PLN;
Wartość wydatków kwalifikowanych: 36 784 045,77 PLN;
Wartość dofinansowania UE: 18 392 022,88 PLN.
Źródło: Kurier Kolejowy
Fot. Adam Kupniewski/Kurier Kolejowy
POIiŚ 2014-2020

XII oś priorytetowa Pomoc techniczna REACT-EU
W kwietniu 2022 roku pomiędzy Ministrem Funduszy i Polityki Regionalnej a Centrum Unijnych Projektów Transportowych zwarto Porozumienie w sprawie korzystania z dofinansowania zadań w ramach XII Osi Priorytetowej Pomoc techniczna REACT- EU Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 dla Instytucji Pośredniczącej POIiŚ w sektorze transportu.
Więcej
Fundusze UE: Przebudowa Warszawskiego Węzła Kolejowego
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę o dofinansowanie dla projektu „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia, etap I”.
Więcej
Konkurs POIiŚ „Bezpieczny pieszy” rozstrzygnięty
Będzie bezpieczniej na przejściach dla pieszych – zakończył się nabór w konkursie „Bezpieczny pieszy – doposażenie przejść dla pieszych i doposażenie szkół w zakresie edukacji komunikacyjnej”.
Więcej
Wyniki konkursu „Fundusze UE blisko nas”
Rozstrzygnęliśmy konkurs „Fundusze UE blisko nas” na materiał (reportaż, fotoreportaż lub wideo) promujący projekty transportowe oraz ich efektywne korzyści, realizowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
WięcejSkontaktuj się z nami
Punkty informacyjne
Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli
Biuro CUPT
Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15