Nowy terminal intermodalny w Zamościu
W czwartek, 23 czerwca, odbyło się oficjalne otwarcie nowego obiektu Laude Smart Intermodal zlokalizowanego przy stacji kolejowej Zamość Bortatycze na szerokotorowej linii LHS.
Terminal będzie mógł obsługiwać 10 pociągów dziennie. Zrealizowana inwestycja pozwoliła na zwiększenie zdolności przeładunkowej terminalu do 15 tys. kontenerów TEU rocznie. Daje to możliwość wywiezienia dużo większego niż do tej pory wolumenu ładunków z Ukrainy.
Wykorzystanie własnych opatentowanych innowacji w konstrukcji kontenerów i taboru to wynik wieloletniego doświadczenia spółki i dążenia do tworzenia nowoczesnych rozwiązań transportowo-logistycznych.
Tworzenie nowej jakości dzięki UE
W rozbudowę terminalu w Zamościu Laude Smart Intermodal S.A. zainwestowała prawie 30 mln zł. To już kolejna inwestycja zrealizowana zgodnie z misją spółki, zakładającą tworzenie nowej jakości usług logistycznych oraz wdrażanie wydajnych i ekologicznych rozwiązań z wykorzystaniem zalet transportu intermodalnego. Nie byłoby to możliwe bez skutecznego pozyskiwania środków z UE.
Na przestrzeni ostatnich 15 lat, w ramach dofinansowania z UE spółka zrealizowała 14 projektów o łącznej wartości ponad 436 mln zł skierowanych na rozwój przewozów kontenerowych i innych nowoczesnych rozwiązań zwiększających konkurencyjność transportu kolejowego.
Większy potencjał przeładunkowy blisko granicy
Przetarg na wykonanie robót budowlanych związanych z rozbudową terminalu intermodalnego na stacji kolejowej Zamość Bortatycze został ogłoszony w sierpniu 2020 r.
W ramach tego projektu od strony zachodniej powstały nowy szeroki tor (o prześwicie 1520 mm), który umożliwi bezkolizyjne wprowadzenie składu kontenerowego na teren terminalu, a od strony południowej – nowy tor normalny (o szerokości 1435 mm). Długość każdego z tych torów wynosi 900 m. Wydłużono także tory odstawcze dla wagonów normalno- i szerokotorowych oraz zbudowano splot toru normalnego i szerokiego, który umożliwi bezkolizyjne odstawianie uszkodzonych kontenerów do naprawy.
Rozbudowany układ torowy (łącznie ponad 6,4 km) pozwoli na przeładunek kontenerów z wagonów szerokotorowych na normalnotorowe, zwiększając wydajność prac przeładunkowych. Możliwości przeładunkowe po rozbudowie terminalu to 6-10 pociągów dziennie.
Terminal wyposażono w dwie suwnice 40-tonowe, pięć wózków kontenerowych typu reachstacker, których zadaniem jest usprawnienie obsługiwanego ruchu kolejowego i samochodowego oraz wagę.
Nowy plac umożliwia składowanie 2000 kontenerów TEU. Dodatkowo powstało kilka placów parkingowych i manewrowych. Łączna powierzchnia placów utwardzonych wynosi 38 tys. mkw. Do końca roku zostanie zainstalowana trzecia suwnica.
Kolejowe wsparcie dla eksportu z Ukrainy
Ważne jest, że inwestycja ta zbiegła się z zakończeniem prac na stacji Zamość Majdan, realizowanych przez PKP LHS. Wybudowano m.in. pięć torów o łącznej długości 6 km wraz z rozjazdami wyposażonymi w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a także plac ładunkowy o powierzchni 14 tys. m kw. oraz drogę dojazdową. Budowa mijanki zwiększa zdolność przepustową całej tej linii.
Te i wcześniejsze działania przyczyniły się do dzisiejszego wsparcia ukraińskiego eksport do europejskich odbiorców. Obecny stan techniczny LHS pozwala na przejazd 12 par pociągów na dobę.
Szczegóły projektu
Beneficjent: Laude Smart Intermodal S.A.
Numer i nazwa projektu: POIS.03.02.00-00-0031/18. Projekt rozwoju połączeń intermodalnych dzięki budowie i wyposażeniu terminala intermodalnego w Zamościu oraz zakupowi sprzętu do terminala w Sosnowcu.
Całkowita wartość projektu: 51 560 743,78 PLN;
Wartość wydatków kwalifikowanych: 36 784 045,77 PLN;
Wartość dofinansowania UE: 18 392 022,88 PLN.
Źródło: Kurier Kolejowy
Fot. Adam Kupniewski/Kurier Kolejowy
POIiŚ 2014-2020
01 sierpnia 2024 | POIiŚ 2014-2020Dotarliśmy z S3 do Czech
Najbardziej widokowy odcinek polskiej „eski” już otwarty. Będziesz w okolicy, koniecznie skorzystaj i sprawdź jak szybko, sprawnie, komfortowo i bezpiecznie można pokonywać kilometry dzięki Funduszom Europejskim.
Więcej 12 grudnia 2023 | POIiŚ 2014-2020Dofinansowanie dla PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na prace na odcinku Kiełpinek – Glincz
Dzisiaj, 12 grudnia 2023 r., podpisaliśmy umowę z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. o dofinansowanie dla projektu „Prace na odcinku Kiełpinek – Glincz”.
Więcej 04 października 2023 | POIiŚ 2014-2020Nowe publikacje o dostępności w transporcie
Dobrze zaprojektowana, wdrożona i zadbana dostępność ma ogromne znaczenie w rozwijaniu wielu kompetencji zarówno społecznych, jak i zawodowych. Dlatego wydaliśmy trzy kolejne publikacje dotyczące zagadnień związanych z dostępnością w transporcie – serdecznie zachęcamy do lektury!
Więcej 25 września 2023 | POIiŚ 2014-2020Zmieniamy polską kolej – nowa publikacja od CUPT i Ministerstwa Infrastruktury
Z okazji 15. edycji Międzynarodowych Targów Trako 2023 wydaliśmy nową edycję publikacji „Zmieniamy polską kolej”, dedykowaną w szczególności dla wszystkich pasjonatów kolejnictwa i profesjonalistów z branży. Serdecznie zachęcamy do lektury!
WięcejSkontaktuj się z nami
Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli
Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15