TRAKO 2025: kolej między ambicją a realną szansą
Jaką rolę odegrają Fundusze Europejskie w rozwoju polskiej kolei? Czy liberalizacja rynku przewozów pasażerskich otworzy faktycznie nowe możliwości? I wreszcie – jak połączyć gigantyczne inwestycje z realnymi korzyściami dla gospodarki i pasażerów? To pytania, które zdominowały tegoroczne targi TRAKO w Gdańsku.
Fundusze – paliwo dla inwestycji
Bez środków z Unii Europejskiej trudno byłoby mówić o wielkich projektach infrastrukturalnych. Z kolei CUPT, które wspiera beneficjentów na etapie przygotowania i realizacji projektów, pełni funkcję katalizatora tych środków. Dzięki unijnym instrumentom możliwe jest łączenie strategicznych planów rozwoju z konkretnym wsparciem dla projektów kolejowych, intermodalnych czy związanych z miejską mobilnością.
– Naszym zadaniem jest łączenie ambicji strategicznych z codziennym wsparciem beneficjentów. Chcemy, aby każda złotówka z Funduszy Europejskich pracowała na rzecz nowoczesnej, bezpiecznej i konkurencyjnej kolei – podkreślała Joanna Lech, dyrektor CUPT, podczas naszej debaty pt. „Dofinansowanie projektów transportowych ze środków Unii Europejskiej – plany, wyzwania i zagrożenia”.
Ile daje nam UE
Liczby są wymowne:
-
w 2024 r. Fundusze Europejskie odpowiadały za ok. 8% polskiego PKB,
-
od wejścia Polski do UE nasz PKB podwoił się,
-
a inwestycje zagraniczne wzrosły sześciokrotnie – z 67 mld do 360 mld euro.
– To nie tylko rozwój transportu, ale też impuls gospodarczo-technologiczny – dodała Sylwia Cieślak-Wilk.
Zastępczyni dyrektor CUPT wystąpiła podczas debaty „Rola transportu i logistyki w nowym otoczeniu geopolitycznym – debata liderek polskiej logistyki”, organizowanej wspólnie przez CUPT i Izbę Gospodarczą Transportu Lądowego.
Liberalizacja: szansa czy ryzyko?
- Przeczytaj też: Debata na TRAKO 2025: Otwarcie rynku przewozów dalekobieżnych w Polsce jako impuls rozwoju kolei – podsumowanie
Drugim dużym tematem targów była liberalizacja rynku kolejowego. CUPT ma stać się kluczowym podmiotem odpowiedzialnym za przygotowanie procesu otwarcia rynku: od aktualizacji Planu Transportowego, przez konsultacje, aż po organizację przetargów.
– Wspieramy ministra infrastruktury w przygotowaniach do liberalizacji i to na nas spadnie odpowiedzialność za organizację przetargów, wybór wykonawców oraz zawieranie i realizację umów z przewoźnikami. Naszą siłą jest blisko 20 lat doświadczeń w dystrybucji środków unijnych i zaufanie beneficjentów – podkreślała Joanna Lech, która wzięła udział w debacie CUPT i CPK pt. „Otwarcie rynku przewozów dalekobieżnych w Polsce”.
Plan zakłada, że pierwsze umowy z nowymi operatorami zostaną podpisane w 2028 roku, a efekty odczują pasażerowie w rozkładzie jazdy 2030/31. Jak podkreśla Joanna Lech, ambicją jest nie tylko zwiększenie konkurencyjności, ale także stworzenie oferty, która realnie przyciągnie pasażerów – poprzez dostępność połączeń, atrakcyjne ceny i komfort podróży.
– Chcemy stworzyć system przewozów, który nie tylko zwiększy konkurencyjność, ale realnie poprawi ofertę dla pasażerów: szeroką siatkę połączeń, atrakcyjne ceny i komfortowe warunki podróży. Kolej ma być naturalnym wyborem – dodała Lech.
Otwarta Kolej – forum dla wszystkich
Nowym elementem, który ma wspierać proces zmian, jest forum Otwarta Kolej, powołane przez naszą instytucję we wrześniu tego roku. To platforma, w której mają się spotykać przedstawiciele sektora kolejowego, regulatorzy oraz samorządy, aby wspólnie pracować nad kształtem przyszłego rynku.
Co dalej?
Eksperci CUPT wskazują trzy priorytety:
-
Łączyć finansowanie z budowaniem konkurencyjności polskich firm.
-
Wprowadzać liberalizację w sposób uporządkowany i przewidywalny.
-
Kierować środki tam, gdzie efekt systemowy będzie największy – nie tylko na szybkie linie, ale też na interoperacyjność, terminale i cyfryzację.
Wnioski z TRAKO są jasne:
Polska kolej ma dziś historyczną szansę. Sukces zależy od tego, czy uda się połączyć wielkie ambicje z realnym, praktycznym podejściem.
- Przeczytaj też: CUPT z dyplomem za wsparcie kampanii „Kolejowe ABC”
Transport Kolejowy

PKP ze wsparciem z Funduszy Europejskich na dworce w województwie łódzkim
20 października br. podpisaliśmy z PKP S.A. umowę na dofinansowanie projektu pn. „Budowa i przebudowa wybranych dworców kolejowych w województwie łódzkim (Gałkówek, Koluszki, Skierniewice)”.
Więcej
Jak kontraktować umowy PSC w transporcie publicznym? CUPT o liberalizacji kolei w Polsce
O tym rozmawialiśmy 3 października w siedzibie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej podczas II edycji warsztatów kolejowych CUPT i Fundacji ProKolej.
Więcej
CUPT z dyplomem za wsparcie kampanii „Kolejowe ABC”
Dyplom dla CUPT potwierdza realne zaangażowanie instytucji w edukację bezpieczeństwa na kolei — to docenienie partnerstwa, które umożliwia, by Fundusze Europejskie trafiały tam, gdzie mogą rzeczywiście zmieniać świadomość i postawy.
Więcej
Ponad miliard złotych z Funduszy Europejskich na rozwój kolei i zrównoważonej mobilności – podpisaliśmy kolejne umowy o dofinansowanie
Dzięki wsparciu z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) oraz Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko do polskiej gospodarki i kolei trafi ponad 1 mld zł, które poprawią bezpieczeństwo, komfort podróży i rozwój transportu niskoemisyjnego.
WięcejSkontaktuj się z nami
Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli
Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15