- Konkursy
- Zakończone
- Komponent: E2.1.2 –...
Komponent: E2.1.2 – Pasażerski tabor kolejowy
Składanie wniosku konkursowego
Status konkursu
Komponent: E2.1.2 – Pasażerski tabor kolejowy
Składanie wniosku
Wnioski o objęcie przedsięwzięcia wsparciem należy składać w formie określonej w Regulaminie, w terminie od 2 maja 2023 r. do 15 czerwca 2023 r.
Wniosek o objęcie przedsięwzięcia wsparciem wraz z załącznikami należy sporządzić i złożyć w aplikacji WOD2021 zgodnie z Instrukcją, stanowiącą załącznik do Regulaminu. Okres składania wniosków o objęcie przedsięwzięcia wsparciem może zostać wydłużony w drodze zmiany Regulaminu lub na podstawie § 3 ust. 9 Regulaminu. Informacja o wydłużeniu terminu na złożenie wniosków zostanie opublikowana na stronie internetowej JW. Wnioski o objęcie przedsięwzięcia wsparciem, które wpłyną po terminie, nie będą rozpatrywane. Data wpływu wniosku o objecie przedsięwzięcia wsparciem jest rozumiana jako termin wpływu dokumentacji aplikacyjnej do JW w aplikacji WOD2021.
Adres siedziby CUPT:
Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa.
Konkurs nie jest podzielony na rundy.
Rozstrzygnięcie konkursu
Instytucja odpowiedzialna za realizację inwestycji zaakceptowała listę ocenionych przedsięwzięć w ramach Konkursu nr KPOD.09.08-IW.02-001/23.
Uwaga! 21 sierpnia 2024 r. lista rankingowa została ponownie zaktualizowana. Powodem jest wycofanie jednego przedsięwzięcia.
Dla Beneficjenta
Przedmiot konkursu
Wsparcie mogą uzyskać przedsięwzięcia dotyczące inwestycji w pasażerski tabor kolejowy do przewozów regionalnych. Tabor powinien być zeroemisyjny/elektryczny oraz wyposażony w europejski system zarządzania ruchem kolejowym (European Rail Traffic Management System, ERTMS).
Typ przedsięwzięć podlegających wsparciu
Zakup pasażerskiego taboru kolejowego.
Rodzaj podmiotów, które mogą ubiegać się o wsparcie w ramach konkursu
- przedsiębiorstwa kolejowych przewozów pasażerskich (forma prawna – kod 116, 117);
- jednostki samorządu terytorialnego, w tym ich związki stowarzyszenia i porozumienia, lub działające w ich imieniu jednostki i spółki specjalnego przeznaczenia (forma prawna – kod 403, kod 430, kod 431).
Kwota środków przeznaczonych na wsparcie przedsięwzięć
Kwota środków przeznaczona na wsparcie przedsięwzięć w ramach konkursu wynosi: 2 162 032 705,00 zł. Istnieje możliwość zwiększenia kwoty przeznaczonej na konkurs w trakcie trwania konkursu, w drodze zmiany Regulaminu wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem z planu rozwojowego, dalej zwanego „Regulaminem”, lub po rozstrzygnięciu konkursu.
Maksymalny poziom wsparcia UE dla przedsięwzięcia wynosi do 85% wydatków kwalifikowanych, nie więcej niż 30 880 000 zł za jeden pojazd.
Termin, miejsce i forma składania wniosków o objęcie przedsięwzięć wsparciem
Wnioski o objęcie przedsięwzięcia wsparciem należy składać w formie określonej w Regulaminie, w terminie od 2 maja 2023 r. do 15 czerwca 2023 r. do godz. 23:59.
Wniosek o objęcie przedsięwzięcia wsparciem wraz z załącznikami należy sporządzić i złożyć w aplikacji WOD2021 zgodnie z Instrukcją, stanowiącą załącznik do Regulaminu. Okres składania wniosków o objęcie przedsięwzięcia wsparciem może zostać wydłużony w drodze zmiany Regulaminu lub na podstawie § 3 ust. 9 Regulaminu. Informacja o wydłużeniu terminu na złożenie wniosków zostanie opublikowana na stronie internetowej JW. Wnioski o objęcie przedsięwzięcia wsparciem, które wpłyną po terminie, nie będą rozpatrywane. Data wpływu wniosku o objecie przedsięwzięcia wsparciem jest rozumiana jako termin wpływu dokumentacji aplikacyjnej do JW w aplikacji WOD2021.
Adres siedziby CUPT:
Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa.
Konkurs nie jest podzielony na rundy.
Gdzie szukać informacji
Szczegółowe informacje zawarte są w regulaminie wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem z planu rozwojowego, który podany jest do publicznej wiadomości na internetowej JW (www.cupt.gov.pl).
Kontakt w sprawie konkursu
Pytania dotyczące procedury wyboru przedsięwzięć oraz składania wniosków w ramach konkursu można przesyłać na email: kpo-taborkolej@cupt.gov.pl.
Pytania wraz z odpowiedziami będą opublikowane na dedykowanej stronie konkursu www.cupt.gov.pl. Pytania/wątpliwości powinny być zgłoszone najpóźniej do 15 maja 2023 r. Pytania/wątpliwości, które wpłyną po tym terminie pozostaną bez odpowiedzi.
Sprostowanie odpowiedzi na pytanie nr 43 i 51 dotyczące Umowy Ramowej oraz Umowy z Prawem Opcji (Kryterium „Przygotowanie przedsięwzięcia”)
Mając na względzie brak szczegółowego określenia zasad oceny umów ramowych oraz umów z prawem opcji w „Zasadach oceny kryterium” dla kryterium szczegółowego „Przygotowanie przedsięwzięcia” oraz wątpliwości Wnioskodawców w tej kwestii, Jednostka Wspierająca mając na względzie zapewnienie rzetelnej oceny przygotowanej dokumentacji w kontekście zaawansowania w przygotowaniu przedsięwzięcia, zarówno w przypadku umów ramowych, jak i umów z prawem opcji, oraz równe traktowanie Wnioskodawców przedstawia poniższe sprostowanie odpowiedzi na pytania nr 43 i 51, zamieszczone w zakładce „Pytania i odpowiedzi” poniżej.
Pytanie nr 43
Zwracam się z prośbą o doprecyzowanie kryteria dot. przygotowania przedsięwzięcia a dokładniej „6 pkt – rozstrzygnięto postepowanie (wybrano wykonawcę zgodnie z Pzp.) Czy podpisanie umowy ramowej będzie oceniane jako rozstrzygnięcie postępowania?
Dotychczasowa odpowiedź
Nie, podpisanie umowy ramowej nie będzie oceniane jako rozstrzygnięcie postępowania. Umowa ramowa nie ma bowiem charakteru zobowiązującego, a jej istotą i celem jest ustalenie przyszłych warunków zamówienia publicznego, w szczególności dotyczących cen oraz przewidywanych ilości.
Sprostowana odpowiedź
Ocena skutków zawarcia umowy ramowej w kontekście ostatecznej oceny stopnia przygotowania przedsięwzięcia będzie przeprowadzona na podstawie analizy treści umowy ramowej i przyjętych w niej rozwiązań. W przypadku, gdy na podstawie opisu stanu zaawansowania przygotowania postępowań o udzielenie zamówienia we Wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem taka ocena nie będzie możliwa, JW na podstawie § 8 ust. 1 Regulaminu konkursu może wezwać Wnioskodawcę do uzupełnienia złożonego wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem w zakresie, w jakim jest to niezbędne do oceny wniosku. Wówczas ocenie będzie podlegać w jaki sposób została przygotowana dokumentacja dla tego postępowania, a także jakie czynności są konieczne do udzielenia zamówienia publicznego, co zależy w szczególności od stopnia przygotowania dokumentacji przez Zamawiającego oraz sposobu w jaki Zamawiający opisał warunki wykonania przedmiotu umowy oraz warunki wyboru wykonawców, którzy wykonają zamówienie.
Pytanie nr 51
Czy zakup pojazdów kolejowych do transportu regionalnego z wykorzystaniem prawa opcji w ramach zawartej już z Wykonawcą umowy na dostawę taboru kolejowego będzie spełnianiem wymogu: Kryterium merytorycznego I – Przygotowanie przedsięwzięcia, Ocena stanu przygotowania przedsięwzięcia do realizacji, Zakup taboru – rozstrzygnięto postępowanie (wybrano wykonawcę zgodnie z Pzp) i umożliwi uzyskanie 6 pkt.
Dotychczasowa odpowiedź
Tak, rozstrzygnięcie postępowania na zakup pojazdów kolejowych z wykorzystaniem prawa opcji oraz wybranie wykonawcy zgodnie z PZP, umożliwia otrzymanie przez Wnioskodawcę 6 pkt w kryterium szczegółowym merytorycznym I stopnia „Przygotowanie przedsięwzięcia”.
Sprostowana odpowiedź
Otrzymanie 6 pkt w kryterium szczegółowym „Przygotowanie przedsięwzięcia” za rozstrzygnięcie postępowania będzie możliwe jedynie w przypadku gdy treść prawa opcji jako świadczenia/zobowiązania, nie będzie w jakikolwiek sposób wpływać na: (1) przyznaną ocenę lub (2) spełnienie kryteriów wyboru. W szczególności spełnienie wymogów konkursowych związanych z wartością lub ilością zakupu taboru powinno być pewne i nie powinno podlegać uznaniu zamawiającego w przyszłości na mocy jednostronnego oświadczenia woli.
Odpowiedzi na zadane pytania
Wnioskodawca na dzień złożenia wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem powinien mieć zabezpieczone środki finansowe niezbędne do realizacji projektu – oświadczenie bowiem ma konstrukcję: środki ZOSTAŁY zabezpieczone. Oświadczenie to potwierdzenie posiadania odpowiedniej dokumentacji zabezpieczającej środki na realizację przedsięwzięcia. Należy pamiętać że zgodnie z § 1 ust. 10 Regulaminu konkursu dokumenty wymieniane w oświadczeniach do wniosku powinny być opatrzone datą nie późniejszą niż data złożenia oświadczenia.
Jedyny wyjątek, zgodnie z § 8 ust. 7 Regulaminu konkursu, na podstawie którego w uzasadnionych przypadkach wnioskodawca może w trakcie oceny przedsięwzięcia uzupełniać wniosek o objęcie przedsięwzięcia wsparciem dodatkową dokumentacją (w tym dokumentacją potwierdzającą zabezpieczenie środków), to sytuacja w której:
- dokumentacja pochodzi od innego organu, niż wnioskodawca;
- wnioskodawca z przyczyn niezależnych nie otrzymał dokumentu w okresie naboru wniosków (np. z powodu bezczynności organu), pomimo że wystąpił w odpowiednim terminie o przekazanie/ wydanie dokumentu albo potrzeba dołączenia dokumentacji do wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem powstała po upływie okresu naboru wniosków.
Ww. sytuację należy jednak opisać we wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem.
Zgodnie z opisem kryterium „Przedsięwzięcie partnerskie/grupy zakupowe” premiowane będą jedynie przedsięwzięcia realizowane w grupach zakupowych. Przy czym przez grupę zakupową należy rozumieć Zamawiających, którzy na podstawie zawartego porozumienia wspólnie przygotowują, przeprowadzają lub udzielają zamówienie. Funkcjonowanie grupy musi być zgodne w szczególności z art. 38 ust 3-5 ustawy Pzp.
W przypadku zakupu w ramach jednego przedsięwzięcia różnych pojazdów w zróżnicowanych cenach (w tym w cenach netto niższych i wyższych niż 30 880 000 zł), aby obliczyć maksymalne dofinansowanie należy wyliczyć 85% średniego kosztu kwalifikowalnego dla wszystkich pojazdów – z zastrzeżeniem, że nie może być on wyższy niż 30 880 000 zł w przeliczeniu na jeden pojazd.
Ze względu na ograniczoną alokację dla konkursu i konieczność osiągnięcia zdefiniowanych kamieni milowych (zakup 70 pojazdów pasażerskiego taboru kolejowego) koszty kwalifikowalne nie obejmują kosztów serwisu oraz kosztu depozytu części zamiennych pojazdów. Kosztami kwalifikowalnym dla konkursu są jedynie wydatki niezbędne dla realizacji przedsięwzięcia tj. koszty zakupu pojazdów kolejowych, koszty związane z dopuszczeniami oraz racjonalne wydatki na działania promocyjne (bez ustalonego limitu).
W odniesieniu do usług doradczych związanych z odbiorem pojazdów należy szczegółowo uzasadnić konieczność poniesienia takiego kosztu oraz wykazać, że Ostateczny odbiorca wsparcia nie jest w stanie zrealizować tego zadania własnym personelem.
Należy pamiętać, że warunkiem koniecznym uznania wydatków za kwalifikowalne jest ich szczegółowe opisanie oraz uzasadnienie we wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem oraz uwzględnienie w załącznikach do wniosku tj. w Harmonogramie i Opisie przedsięwzięcia. Kwalifikowalność przedstawionych wydatków będzie badana przez CUPT na etapie oceny spełniania kryteriów horyzontalnych tj. m.in. spełniania kryterium nr 6 „Właściwie określone wydatki kwalifikowalne”.
Koszt przygotowania dokumentacji aplikacyjnej nie jest kosztem kwalifikowalnym.
Do kosztów kwalifikowalnych zaliczamy wydatki niezbędne dla realizacji przedsięwzięcia i bezpośrednio związane z zakupem taboru kolejowego i koszty związane z dopuszczeniami, odbiorami, koszty promocji przedsięwzięcia.
Tak, w ramach przedmiotowego konkursu na zakup pasażerskiego taboru kolejowego wskaźniki/kamienie milowe dla inwestycji są określone jako: Liczba nowych jednostek taboru kolejowego dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego.
Oraz wskaźniki własne przedsięwzięcia: Liczba odebranego taboru dla przewozów regionalnych.
8 ust. 5 Regulaminu konkursu stanowi, że Jednostka Wspierająca (CUPT) stosując procedurę wyjaśnień i uzupełnień wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem zapewnia równe traktowanie wnioskodawców. Stopień zaawansowania przedsięwzięcia jest oceniany w przypadku każdego Wnioskodawcy na dzień wpływu wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem do CUPT w aplikacji WOD2021.
Wyjaśnienie lub uzupełnienie złożonego wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem odbywa się na wezwanie CUPT z zastrzeżeniem § 8 ust. 7, który dopuszcza możliwość samodzielnego uzupełnienia dokumentacji aplikacyjnej przez Wnioskodawcę jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki:
- dokumentacja pochodzi od innego organu, niż wnioskodawca;
- wnioskodawca z przyczyn niezależnych nie otrzymał dokumentu w okresie naboru wniosków (np. z powodu bezczynności organu), pomimo że wystąpił w odpowiednim terminie o przekazanie/ wydanie dokumentu albo potrzeba dołączenia dokumentacji do wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem powstała po upływie okresu naboru wniosków.
Informację o planowanej dacie podpisania aneksu do Umowy PSC można zawrzeć w Sekcji IX wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem w polu Pomoc publiczna oraz pomoc de minimis. W odniesieniu do pola „Postępowanie przetargowe” wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem należy zaznaczyć etap postępowania przetargowego potwierdzony dokumentacją posiadaną przez Wnioskodawcę.
Firma, która jeszcze nie prowadzi działalności i nie przewozi pasażerów nie może się ubiegać
o wsparcie w ramach konkursu KPO Pasażerski tabor kolejowy.
Zgodnie z dokumentacją konkursową wsparcie mogą otrzymać doświadczeni przewoźnicy pasażerscy, którzy są w stanie w relatywnie krótkim okresie czasu tj. do końca okresu kwalifikowalności w ramach KPO, czyli do 30.06.2026 r., zrealizować kamienie milowe (zakup łącznie w ramach konkursu 70 pojazdów). Dlatego Wnioskodawca we wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem powinien wykazać, że:
- ma zabezpieczone środki na realizację przedsięwzięcia czyli na pokrycie wkładu własnego (minimum 15% kosztów kwalifikowalnych + koszty niekwalifikowalne m.in. podatek VAT) ;
- jest zobowiązany do dołączenia sprawozdanie finansowego (bilans, rachunek zysków i strat, sprawozdanie z przepływów środków pieniężnych), sporządzonego zgodnie z ustawą o rachunkowości wraz z opinią i raportem z badania sprawozdania przez biegłego rewidenta za ostatnie 3 lata obrachunkowe.
Dodatkowo, w celu ograniczenia wystąpienia ryzyka nieukończenia projektów do 30.06.2026 r. wprowadzono kryterium merytoryczne I stopnia „Przygotowanie przedsięwzięcia”, zgodnie z którym premiowane będą przedsięwzięcia, w których postępowania przetargowe są najbardziej zaawansowane.
W ramach KPO mogą być kwalifikowane (objęte finansowaniem) przedsięwzięcia realizowane po 1 lutego 2020 r. Tym samym nie ma bezpośredniego związku między terminem zakończenia postępowania konkursowego a zakupem przez odbiorcę wsparcia pasażerskiego taboru kolejowego. Nie ma tym bardziej konieczności rozpoczęcia produkcji taboru po zakończeniu postępowania konkursowego. Przedstawione zasady są od dawna znane podmiotom, które będą ewentualnymi odbiorcami wsparcia w ramach KPO – były one wielokrotnie przedstawiane przez przedstawicieli CUPT podczas konferencji prasowych, jak również można je odnaleźć w treści samego KPO. Niezależnie od powyższego, terminy produkcji pasażerskiego taboru kolejowego są ustalane przez zamawiających w umowach z wykonawcami.
Ze względu na złożoność założeń dla projektów dotyczących zakupu pasażerskiego taboru kolejowego, nie jest możliwe ustalenie jednego, syntetycznego modelu do przeprowadzenia analizy kosztów i korzyści (AKK), który byłby właściwy dla wszystkich przedsięwzięć. Opracowując AKK należy skorzystać ze „Wskazówek dla przygotowywania dokumentów aplikacyjnych w zakresie analizy kosztów i korzyści dla projektów taboru kolejowego ubiegających się o dofinansowanie w ramach Krajowego Planu Odbudowy”, dokumentu będącego załącznikiem nr 1 do Ogłoszenia o konkursie.
Osoba fizyczna nie spełnia warunków dostępu udziału w konkursie KPO na dofinansowanie zakupu pasażerskiego taboru kolejowego.
Na podstawie § 2 ust. 2 Regulaminu konkursu KPO, o dofinansowanie zakupu pasażerskiego taboru kolejowego mogą się ubiegać jedynie:
- przedsiębiorstwa kolejowych przewozów pasażerskich (forma prawna – kod 116, 117);
- jednostki samorządu terytorialnego, w tym ich związki stowarzyszenia i porozumienia, lub działające w ich imieniu jednostki i spółki specjalnego przeznaczenia (forma prawna – kod 403, kod 430, kod 431).
Dodatkowo, zgodnie z dokumentacją konkursową/ kryteriami wyboru projektów zakupiony tabor przeznaczony musi być wyłącznie do realizacji przewozów regionalnych o charakterze użyteczności publicznej, na podstawie zawartych umów PSC.
Możliwe będzie uzyskanie dofinansowania na projekty, które są już w trakcie realizacji, ponieważ KPO obejmuje reformy i inwestycje, które rozpoczęły się po 1 lutego 2020 r. Należy jednak pamiętać, że stosowany jest zakaz podwójnego finansowania z innych instrumentów UE (m.in. na etapie wyboru przedsięwzięć i kontroli krzyżowej podczas realizacji przedsięwzięć). Dodatkowo wydatki finansowane w ramach tego instrumentu muszą być powiązane z działaniem, które jest integralną częścią inwestycji i zapewnia osiągnięcie jej celów.
Nie jest możliwe wydłużenie czasu realizacji projektu poza wskazany w KPO termin – 30 czerwca 2026 r. Zmiana tego terminu wymagałaby zmiany treści rozporządzenia UE.
Kwota środków przeznaczona na wsparcie inwestycji na pasażerski tabor kolejowy (komponent E2.1.2 KPO) wynosi 2 162 032 705,00 zł. W ramach tego komponentu przewidziano określoną liczbę jednostek dla linii regionalnych biorąc pod uwagę szacunkowe koszty dotychczas realizowanych inwestycji taborowych przez spółki, które prowadzą regionalne przewozy pasażerskie. W efekcie do dyspozycji jest nie więcej niż 30 880 000 zł na jeden pojazd w ramach dopuszczalnego poziomu wsparcia ze środków UE, przy założeniu, że należy osiągnąć wskaźnik – 70 zespołów taboru kolejowego, wynikającego z KPO.
Pojazdy spalinowo-elektryczne nie są pojazdami zeroemisyjnymi, nie wpisują się więc w typ pojazdów określony w Regulaminie konkursu, na który można otrzymać wsparcie w ramach KPO.
Ze względu na ograniczoną alokację dla konkursu i konieczność osiągnięcia zdefiniowanych kamieni milowych (zakup 70 pojazdów pasażerskiego taboru kolejowego) koszty kwalifikowalne nie obejmują szkolenia personelu, kosztów serwisu oraz pakietu pozderzeniowo-naprawczego. Kosztami kwalifikowalnym dla konkursu są jedynie wydatki niezbędne dla realizacji przedsięwzięcia tj. koszty zakupu pojazdów kolejowych, koszty związane z dopuszczeniami oraz racjonalne wydatki na działania promocyjne (bez ustalonego limitu).
Tak, przewozy realizujące połączenia z sąsiednimi województwami wpisują się w definicję przewozów o charakterze regionalnym, wypełniają więc przesłanki do uznania kryterium merytorycznego II stopnia „Tabor przeznaczony do obsługi przewozów o charakterze regionalnym” za spełnione.
Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem, będącą załącznikiem nr 2 do Regulaminu konkursu, informacje o czynnościach już podjętych przez wnioskodawcę, m.in. o przygotowaniu pełnej dokumentacji niezbędnej do ogłoszenia przetargu, należy zamieścić w polu „Opis projektu”.
Dodatkowo do wzoru wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem został dodany komponent dotyczący postępowania przetargowego, w którym wnioskodawca będzie mógł zaznaczyć etap na którym znajduje się postępowanie – do wyboru opcje:
- rozstrzygnięto postępowanie (wybrano wykonawcę zgodnie z Pzp);
- wszczęto postępowanie (ogłoszenie zgodnie z Pzp);
- pełna dokumentacja niezbędna do wszczęcia postępowania o udzieleniu zamówienia publicznego (czyt. dokumentacja przetargowa);
- Specyfikacje Warunków Zamówienia obejmujące zakres całego przedsięwzięcia (dla przeprowadzenia poszczególnych postępowań);
- specyfikacje techniczne obejmujące zakres całego przedsięwzięcia (opis przedmiotu zamówienia dla przeprowadzenia poszczególnych postępowań).
Zaznaczając poszczególne etapy postępowania przetargowego wnioskodawca deklaruje dysponowanie dokumentacją potwierdzającą osiągnięcie danego etapu – nie ma więc potrzeby składania oświadczenia w tym zakresie, czy dołączania dokumentów na potwierdzenie wybranej opcji.
Jednocześnie, zgodnie z Regulaminem konkursu, na etapie oceny wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem, bądź przed podpisaniem umowy o objęcie przedsięwzięcia wsparciem, CUPT może wezwać wnioskodawcę do złożenia wyjaśnień lub uzupełnienia dokumentacji aplikacyjnej o dokumenty potwierdzające posiadanie pełnej dokumentacji niezbędnej do wszczęcia postępowania.
Zgodnie z opisem kryterium merytorycznego I stopnia „Przedsięwzięcie partnerskie/grupy zakupowe”, wspólna realizacja przedsięwzięcia możliwa jest jedynie przez grupę zakupową. Przy czym:
- grupa zakupowa powinna składać się z więcej niż jednego organizatora przewozów (forma prawna – kod 403, kod 430, kod 431) / przedsiębiorstwo kolejowych przewozów pasażerskich (forma prawna – kod 116, 117);
- przez grupę zakupową należy rozumieć Zamawiających którzy na podstawie zawartego porozumienia wspólnie przygotowują, przeprowadzają lub udzielają zamówienie. Funkcjonowanie grupy musi być zgodne w szczególności z art. 38 ust 3-5 ustawy Pzp.
Do skutecznego utworzenia grupy kapitałowej niezbędne jest zawarcie porozumienia, o którym mowa w art. 38 ust. 2 pzp. Zawarcie takiego porozumienia ma przełożenie na sposób wykonywania działań podmiotów w ramach danego porozumienia. Zakres wspólnie przeprowadzanych działań jest również bardzo szeroki i nieograniczający różnych możliwych podziałów zadań pomiędzy zamawiającymi bowiem zgodnie z ust. 1 art. 38 zamawiający mogą wspólnie przygotować lub przeprowadzić postępowanie o udzielenie zamówienia lub zorganizować konkurs lub udzielić zamówienia itd. Art. 7 ust. 25 pzp precyzuje, że przez udzielenie zamówienia należy rozumieć zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego. Możliwe jest zatem zawarcie porozumienia dla grupy kapitałowej zarówno dla przeprowadzania postępowania o udzielania zamówienia publicznego, jak również jego udzielenia (czyli zawierania umowy w sprawie zamówienia publicznego).
Szeroki zakres dopuszczalnego ukształtowania obowiązków stron porozumienia zamawiających nie wyklucza więc takiej sytuacji, w której jest ono zawierane po ogłoszeniu przetargu, jednakże strony zawierając porozumienie powinny zadbać by wszystkie wymogi wynikające z art. 38 pzp zostały spełnione.
Możliwość przekroczenia granicznej kwoty w przypadku grup zakupowych odnosi się jedynie do górnego pułapu 500 mln zł. Intencją zapisu było wykorzystanie efektu skali, jaki może nastąpić w przypadku utworzenia grup zakupowych tj. dopuszczenie do wyboru projektów, których wartość kwalifikowana przekroczy 500 mln zł.
Minimalna wartość kwalifikowalna przedsięwzięcia tj. co najmniej 150 mln zł musi być zawsze osiągnięta.
W zależności od Wnioskodawcy, jako załącznik nr 3 do wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem należy załączyć:
- W przypadku przewoźnika kolejowego – Sprawozdanie finansowe tj. bilans, rachunek zysków i strat, sprawozdanie z przepływów środków pieniężnych, sporządzone zgodnie z ustawą o rachunkowości wraz z opinią i raportem z badania sprawozdania przez biegłego rewidenta za ostatnie 3 lata obrachunkowe;
- W przypadku organizatora przejazdów (województwa) – Wieloletnią Prognozę Finansową;
- W przypadku grupy zakupowej – Sprawozdanie finansowe i Wieloletnią Prognozę Finansową, w zależności od zawartego między stronami porozumienia, o którym mowa w art. 38 ust. 2 pzp. Zawarcie porozumienia ma bowiem przełożenie na sposób wykonywania działań podmiotów w ramach danego porozumienia.
Zgodnie z zapisami w punkcie 4. Dokumenty i informacje potwierdzające zgodność z zasadą niewyrządzania znaczącej szkody środowisku (DNSH – do no significant harm):
4.2 Metryczka projektu (dotyczy przedsięwzięć infrastrukturalnych6)
4.3 Deklaracja OOW dotycząca zgodności z Ramową Dyrektywą Wodną 2000/60/we oraz braku oddziaływań obszary Natura 2000 i na przyrodę (dotyczy przedsięwzięć infrastrukturalnych7),
przypisy do nich zawarte informują, że w/w punkty mają zastosowanie w projektach infrastrukturalnych lub z częścią infrastrukturalną. W związku z powyższym projekt polegający tylko na zakupie taboru kolejowego nie kwalifikuje się do przedsięwzięć infrastrukturalnych.
Oświadczenia potwierdzające zgodność z zasadą DNSH we wniosku o wsparcie jest zawarte na tej stronie i jest takie samo dla każdego podmiotu.
6 lub z częścią infrastrukturalną
7 lub z częścią infrastrukturalną lub przedsięwzięć z rozporządzenia Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko
Zgodnie ze spisem załączników w części K do WoD należy złączyć oświadczenie potwierdzające zgodność z zasadą DNSH we wniosku o wsparcie (załącznik nr 4.1). We wzorze załącznika znajdują się bardziej szczegółowe informacje w zakresie których trzeba uzupełnić wniosek. Prosimy zwrócić uwagę na przypisy – znacznie ułatwią wypełnienie dokumentu.
Załącznik nr 4.6 pod nazwą: Analiza w zakresie wpływu na klimat i adaptacji do zmian klimatu nie jest załącznikiem obligatoryjnym i dotyczy tylko projektów powyżej 10 mln. EUR. Zgodnie z zawiadomieniem Komisji – Wytyczne techniczne dotyczące stosowania zasady nie czyń poważnych szkód na podstawie rozporządzenia ustanawiającego Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności: jeżeli wartość inwestycji przekracza 10 mln EUR, należy przeprowadzić ocenę wrażliwości na zmiany klimatu i ryzyka zmiany klimatu prowadzącą do ustalenia, oceny i wdrożenia odpowiednich środków w zakresie adaptacji.
Zaleca się zastosowanie:
- wytycznych w Zawiadomieniu Komisji – Wytyczne techniczne dotyczące stosowania zasady nie czyń poważnych szkód na podstawie rozporządzenia ustanawiającego Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (2021/C 58/01);
- lub analiz według innej metodologii wraz opisem tej metodologii (przykładowo zgodnie z dotychczasową praktyką stosowaną przy projektach finansowanych z POIIŚ).
W związku z wymogiem uwzględnienia zasady DNSH przy przygotowaniu projektu oraz w czasie jego realizacji i eksploatacji planowanego do dofinansowania w ramach KPO Beneficjent jest zobowiązany do wypełnienia wniosku o dofinansowanie zgodnie z instrukcją oraz przekazania oświadczenia w zakresie spełnienia zasady DNSH na etapie przygotowania, realizacji, eksploatacji i likwidacji projektu oraz załączenia do WoD załączników wskazanych w sekcji XI formularza WoD w pkt. 4.
Wszelkie uzupełnienia w dokumentacji przetargowej zamawiającego powinny być uzupełniane zgodnie z przepisami ustawy pzp.
Warunek brzmi tabor zakupiony w ramach przedsięwzięcia (przynajmniej częściowo) zastąpi tabor, który nie był dostosowany do przewozu osób o ograniczonej mobilności. TSI PRM 2008 zapewniało już dostosowanie do przewozu osób o ograniczonej mobilności (co prawda w nieco mniejszym zakresie), w związku z tym naszym zdaniem nie będzie spełniony ten warunek i wniosek nie otrzyma 2 pkt. Aby otrzymać 2 pkt wnioskodawca musiałby wyposażyć nowy tabor w dodatkowe (ponad wymagania TSI) elementy zwiększające dostępność.
Sprawozdanie finansowe / Wieloletnia Prognoza Finansowa są załącznikiem do wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem pozwalającym ocenić spełnianie przez Ostatecznego Odbiorcę Wsparcia (dalej OOW)( Wnioskodawca) Kryterium horyzontalnego nr 7 Sytuacja finansowa Ostatecznego odbiorcy i wykonalność finansowa przedsięwzięcia (Załącznik 5a do Regulaminu konkursu). Podmiotem realizującym przedsięwzięcie w tym przypadku będzie spółka (przewoźnik pasażerski), która jako załącznik nr 3 do wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem (dalej: WoOPW) powinna złożyć Sprawozdanie finansowe tj. bilans, rachunek zysków i strat, sprawozdanie z przepływów środków pieniężnych, sporządzone zgodnie z ustawą o rachunkowości wraz z opinią i raportem z badania sprawozdania przez biegłego rewidenta za ostatnie 3 lata obrachunkowe.
OOW, w tym wypadku przewoźnik kolejowy, powinien na dzień składania WoOPW posiadać również zabezpieczone środki na realizację projektu, co potwierdza składając oświadczenie we WoOPW o treści:
Wnioskodawca oświadcza, iż zostały zabezpieczone środki finansowe niezbędne do realizacji projektu, w tym zapewniające pokrycie kosztów wkładu własnego (różnica między kwotą wydatków kwalifikowalnych a kwotą dofinansowania planowaną do przekazania Beneficjentowi, zgodnie ze stopą dofinansowania dla Projektu) oraz całości kosztów niekwalifikowalnych (łącznie z podatkiem VAT, który stanowi koszt niekwalifikowalny).
Dokumentami potwierdzającymi posiadanie zabezpieczonych środków na realizację projektu są: Wieloletnia Prognoza Finansowa lub uchwała budżetowa Zarządu Województwa zawierające informacje o planowanym przekazaniu środków w ramach dokapitalizowania Spółki. OOW nie ma obowiązku dołączać tych dokumentów do WoOPW. Jednocześnie, zgodnie z Regulaminem konkursu, na etapie oceny wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem, bądź przed podpisaniem umowy o objęcie przedsięwzięcia wsparciem, CUPT może wezwać OOW do złożenia wyjaśnień lub uzupełnienia dokumentacji aplikacyjnej o dokumenty potwierdzające zabezpieczenie środków na realizację przedsięwzięcia. Jednocześnie zwracamy uwagę, że wszelkie uwarunkowania instytucjonalne powinny być opisane w SW a przepływy wynikające z dokapitalizowania uwzględnione w wykazywanej w arkuszu kalkulacyjnym trwałości projektu oraz beneficjenta z projektem. Dodatkowo w SW powinno być wskazane, czy w WPF organizatora zabezpieczono wystarczające środki na rekompensatę dla przewoźnika w okresie operacyjnym na sfinansowanie rekompensaty za usługi przewozowe świadczone zakupionym w ramach projektu taborem.
Zgodnie z Niebieską Księgą dla transportu publicznego (wersja z 2023 roku dostępna na stronie CUPT): Wariant bezinwestycyjny definiuje się na podstawie niezbędnych wydatków w celu zapewnienia operacyjności systemu bez pogorszenia poziomu usług w całym okresie analizy (okresie odniesienia). Definicję taką należy interpretować jako zapewnienie standardowego poziomu remontowania i utrzymania istniejącej infrastruktury, taboru kolejowego i wyposażenia. Może to z czasem oznaczać znaczny wzrost wydatków na eksploatację i utrzymanie w celu uniknięcia pogorszenia stanu aktywów i obniżenia poziomu usług. W wariancie bezinwestycyjnym można uwzględnić dzierżawę taboru lub dalsze (częste, nieopłacalne) remonty w celu zapewnienia niepogorszenia standardu świadczonych usług.
W ramach SW i arkusza kalkulacyjnego wykazujemy trwałość finansową zarówno organizatora/ wnioskodawcy, jak i operatora/realizatora.
Prognoza rekompensaty nie jest wystarczająca do wykazania trwałości organizatora. Niezbędne jest przedstawienie prognozy sprawozdań finansowych. Istnieje możliwość zaprezentowania prognozowanych sprawozdań jako hard input (bez prezentacji szczegółowych wyliczeń).
Zgodnie z Opisem kryterium szczegółowego kryteria merytorycznego I stopnia Przedsięwzięcie partnerskie / grupy zakupowe „Przedsięwzięcie jest realizowane przez więcej niż jednego organizatora przewozów / przedsiębiorstwo kolejowych przewozów pasażerskich”. Przypis dolny doprecyzowuje, że chodzi o grupy zakupowe w świetle art. 38 ustawy Pzp.
Ust. 1 art. 38 pzp precyzuje, że zamawiający mogą wspólnie przygotować lub przeprowadzić postępowanie o udzielenie zamówienia lub zorganizować konkurs lub udzielić zamówienia , zawrzeć umowę ramową, ustanowić dynamiczny system zakupów lub udzielić zamówienia na podstawie umowy ramowej lub objętego dynamicznym systemem zakupów.
Zgodnie z uzasadnieniem do projektu pzp: „Wspólne przeprowadzanie postępowań albo konkursów przez zamawiających może być realizowane w szczególności przez:
- wspólne przygotowanie i przeprowadzenie postępowania;
- wspólne przygotowanie postępowania i indywidualne jego prowadzenie przez każdego z wykonawców;
- wspólne prowadzenie postępowania przez kilku zamawiających;
- powierzenie jednemu z nich wykonywania czynności w tym postępowaniu w imieniu i na rzecz pozostałych zamawiających”.
Ze względu na szeroki zakres dopuszczalnego ukształtowania obowiązków stron porozumienia zamawiających, aby porozumienie grupy zakupowej zawarte pomiędzy jednostką samorządu terytorialnego a przedsiębiorstwem kolejowym wypełniały przesłanki zawarte w kryterium „Przedsięwzięcie partnerskie / grupy zakupowe”, strony zawierając porozumienie powinny zadbać by wszystkie wymogi wynikające z art. 38 pzp zostały spełnione.
We wskazanym przypadku warunek dla przyznania 2 pkt zostanie spełniony. Niemniej przypominamy, że zakupiony tabor musi spełniać wymogi TSI PRM.
We wskazanym przypadku warunek dla przyznania 2 pkt nie zostanie spełniony, ponieważ tabor zakupiony przez przedsiębiorstwo A w ramach przedsięwzięcia, zastąpi tabor przedsiębiorstwa A, który był dostosowany do przewozu osób o ograniczonej mobilności.
CUPT wystąpi do MI o akceptację dodania w odpowiedziach opcji „nie dotyczy”, jako odpowiedzi do wyboru dla Oświadczeń.
O wprowadzeniu zaakceptowanych zmian do formularza wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem, CUPT poinformuje na stronie www. dedykowanej dla konkursu „Pasażerski tabor kolejowy”.
Zgodnie z kryterium szczegółowym merytorycznym I stopnia „Montaż finansowy przedsięwzięcia” oraz zatwierdzoną przez MI dokumentacją konkursową, finansowanie przedsięwzięcia uwzględnia wykorzystanie części dotacyjnej oraz wkładu własnego. Nie jest planowane uruchomienie konkursu na część pożyczkową, gdzie pożyczka będzie stanowiła wkład własny Beneficjenta.
Tak, przewoźnik kolejowy w załączniku nr 3 do wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem powinien złożyć jedynie Sprawozdanie finansowe tj. bilans, rachunek zysków i strat, sprawozdanie z przepływów środków pieniężnych, sporządzone zgodnie z ustawą o rachunkowości wraz z opinią i raportem z badania sprawozdania przez biegłego rewidenta za ostatnie 3 lata obrachunkowe.
Wnioskodawca na dzień złożenia wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem powinien posiadać zabezpieczone środki finansowe niezbędne do realizacji projektu. Treść cytowanego Oświadczenia została uzgodniona i zatwierdzona przez MI i nie będzie modyfikowana.
Tak, uzyskanie 5 pkt w Kryterium szczegółowym merytorycznym I stopnia „Przygotowanie przedsięwzięcia” będzie możliwe po przekazaniu ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej, w świetle art. 130 ust. 1 ustawy PZP rozumiane jako wszczęcie postepowania przetargowego.
Nie, dokumenty określające role w realizacji projektu, wzajemne zobowiązania, odpowiedzialność wobec dysponenta środków unijnych (porozumienie), nie są wymaganymi załącznikami do Wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem.
Z treści pytania wynika, że Ostatecznym Odbiorcą Wsparcia będzie Urząd Marszałkowski, i to Urząd Marszałkowski ponosić będzie wszystkie wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia. W konkursie nie przewidziano realizacji przedsięwzięć przez podmioty upoważnione.
Nie, podpisanie umowy ramowej nie będzie oceniane jako rozstrzygnięcie postępowania. Umowa ramowa nie ma bowiem charakteru zobowiązującego, a jej istotą i celem jest ustalenie przyszłych warunków zamówienia publicznego, w szczególności dotyczących cen oraz przewidywanych ilości.
Ocena będzie dokonywane na etapie oceny kryterium.
Jednakże zgodnie § 15 ust 1 Umowy o objecie przedsięwzięcia wsparciem (załącznik nr 7 do Regulaminu konkursu) Ostateczny odbiorca wsparcia jest obowiązany jest umożliwić JW, IOI oraz innym właściwym podmiotom kontrolującym dostęp do wszelkich informacji i dokumentów związanych z Przedsięwzięciem, jak również dostęp do miejsc realizacji Przedsięwzięcia w celu przeprowadzenia przez podmioty kontroli, audytu, wizyt monitoringowych, weryfikacji zamówień publicznych w okresie realizacji Przedsięwzięcia, na zakończenie realizacji Przedsięwzięcia oraz po zakończeniu realizacji Przedsięwzięcia.
Analiza ekonomiczna powinna być osobna dla obydwu wnioskodawców.
Załącznikiem do wniosku powinien być dokument ostatecznie zatwierdzony.
Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem, będącą załącznikiem nr 2 do Regulaminu konkursu, część wniosku dotycząca Realizatorów przedsięwzięcia dotyczy kryterium merytorycznego I stopnia: Przedsięwzięcie partnerskie/grupy zakupowe. Jako realizatorów przedsięwzięcia należy więc wskazać jedynie te podmioty, które w ramach grupy zakupowej będą realizować zadania projektowe łącznie z wnioskodawcą.
Nie, umowa PSC nie jest wymaganym załącznikiem do Wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem.
Tak, załączniki do Wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem mogą być podpisane przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego przez osoby upoważnione do reprezentowania wnioskodawcy.
CUPT wystąpi do MI o akceptację zmiany treści oświadczenia. Zmiana dotyczy możliwości złożenia oświadczenia przez np. Urząd Marszałkowski w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie jest stroną umowy ws. Wspólnego Biletu ani innych umów o współpracy, natomiast jest nią Operator, któremu będzie przekazany tabor zakupiony w ramach wsparcia.
O wprowadzeniu zaakceptowanych zmian do formularza wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem, CUPT poinformuje na stronie www. dedykowanej dla konkursu „Pasażerski tabor kolejowy”.
Tak, rozstrzygnięcie postępowania na zakup pojazdów kolejowych z wykorzystaniem prawa opcji oraz wybranie wykonawcy zgodnie z PZP, umożliwia otrzymanie przez Wnioskodawcę 6 pkt w kryterium szczegółowym merytorycznym I stopnia „Przygotowanie przedsięwzięcia”.
Jeżeli umowa z operatorem lub obowiązujący WPF obejmuje okres krótszy niż okres analizy AKK dopuszczalne jest wykazanie w WPF niezbędnych środków na rekompensatę jedynie w tym krótszym okresie. W kolejnych latach można założyć kwoty analogiczne jak w ostatnim roku dla którego dostępne są dane.
Szczegółowe wytyczne odnośnie sposobu przygotowania prognozy popytu zawarto w “Zał. nr 1 do Ogłoszenia o konkursie – wytyczne SW taborowe”. Zgodnie z tymi wytycznymi nie jest niezbędne korzystanie ze Zintegrowanego Modelu Ruchu udostępnianego przez CUPT.
Co do zasady, zgodnie ze Strategią Promocji i Informacji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, ostateczni odbiorcy wsparcia obowiązkowo oznaczają całość dokumentacji dotyczącej przedsięwzięć, więc także ogłoszenie o wszczęciu postępowania przetargowego i wszystkie załączniki, logotypami KPO, RP oraz Next Generation UE (link do Księgi Identyfikacji Wizualnej KPO).
3 pkt 1 b) Regulaminu korzystania ze znaku KPO oraz Next Generation UE precyzuje, że ww. znaki mogą być wykorzystywane wyłącznie przez podmioty do tego zobowiązane, to jest odbiorców ostatecznych wsparcia, realizujących przedsięwzięcia finansowane z KPO. Należy więc mieć na uwadze, że przed rozstrzygnięciem konkursu Wnioskodawcy nie są upoważnieni do używania na dokumentacji związanej z realizacją przedsięwzięcia logotypów odpowiednich dla KPO
Powyższy zapis nie jest wystarczający. Zgodnie z zapisami dokumentacji związanej z naborem wniosków w komponencie E (pasażerski tabor kolejowy), dostępnej na stronach CUPT należy zapewnić zgodność z zasadą DNSH w całym cyklu życia przedsięwzięcia tj. na etapie:
- realizacji (w tym planowania przedsięwzięcia gdzie uwzględniono wymagania wynikające ze stosowania tej zasady w dokumentacji przetargowej na wybór wykonawcy),
- eksploatacji i utrzymania,
- likwidacji przedsięwzięcia.
W związku z powyższym w SWZ powinny znaleźć się także zapisy gwarantujące, iż m.in. zakupiony tabor będzie spełniał wymagania zasady DNSH wynikające z analizy DNSH wykonanej dla programu KPO w zakresie taboru kolejowego.
Jeśli Spółka ma opracowane kryteria zielonych zamówień publicznych i je stosuje, to jak najbardziej taki zapis można zawrzeć w SWZ.
Należy jednak mieć na uwadze, że do tej pory nie opracowano kryteriów środowiskowych dla zielonych zamówień publicznych polegających na zakupie taboru kolejowego. W związku z powyższym, zapis w dokumentacji związanej z naborem wniosków w komponencie E (pasażerski tabor kolejowy), dostępnej na stronach CUPT ma charakter fakultatywny.
Jeżeli umowa z operatorem lub obowiązujący WPF obejmuje okres krótszy niż okres analizy AKK, dopuszczalne jest wykazanie w WPF niezbędnych środków na rekompensatę jedynie w tym krótszym okresie. W kolejnych latach można założyć kwoty analogiczne jak w ostatnim roku dla którego dostępne są dane.
Załącznikiem do wniosku powinien być dokument ostatecznie zatwierdzony.
W przypadku kiedy, przetargi zostały wcześniej ogłoszone i nie ma możliwości literalnego powołania się na zgodność z 6 celami zasady DNSH, wówczas należy zamieścić informacje potwierdzające zgodność z założeniami i wymogami dla każdego z celu środowiskowego. Informacje te powinny w czytelny i jednoznaczny sposób potwierdzać zgodność danego projektu oddzielnie z wymogami dla każdego z celów środowiskowych. Należy powołać się na argumentację i wymogi o których mowa w n/w dokumentach pomocniczych:
- „Ocena DNSH reform i inwestycji (wiązek projektów) przedstawionych w KPO”.
- Council Implementing Decision (CID) oraz ustalenia operacyjne w sprawie KPO.
- Wytyczne techniczne dotyczące stosowania zasady „nie czyń poważnych szkód” na podstawie rozporządzenia ustanawiającego Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (2021/C 58/01).
Tak, podana propozycja zapisu w SIWZ jest prawidłowa. Dodatkowo proszę zamieścić odwołanie się do n/w dokumentów, o których mowa we wniosku o objęcie wsparciem:
• „Ocena DNSH reform i inwestycji (wiązek projektów) przedstawionych w KPO” https://www.gov.pl/attachment/035d99d8-c439-4c84-b77b-f2cb5d4772e8;
• Council Implementing Decision (CID) https://www.gov.pl/web/planodbudowy/o-kpo oraz ustalenia operacyjne w sprawie KPO https://www.gov.pl/web/planodbudowy/o-kpo;
• Wytyczne techniczne dotyczące stosowania zasady „nie czyń poważnych szkód” na podstawie rozporządzenia ustanawiającego Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (2021/C 58/01).
Brak jest wzorów upoważnień do reprezentowania Ostatecznego Odbiorcy Wsparcia (Wnioskodawcy). Upoważnienie powinno być przygotowane przez Wnioskodawcę i zgodnie z § 3 pkt 6 Regulaminu konkursu musi obejmować co najmniej umocowanie do następujących czynności:
- złożenia wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem oraz składania wszelkich zmian do tego wniosku;
- prowadzenia korespondencji związanej ze złożeniem oraz zmianami wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem;
- złożenia oświadczenia o cofnięciu wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem;
- złożenia oświadczeń stanowiących część integralną i załączniki do wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem;
- złożenia wszelkich oświadczeń dotyczących kwestii ochrony danych osobowych;
- prowadzenia korespondencji przez ePUAP, w sytuacjach, gdy taka forma będzie dopuszczalna.
Kryteria szczegółowe „Trwałość przedsięwzięcia” oraz „Nadrekompensata” zostały doprecyzowane i w dniu 17.05.2023 r. opublikowane w zmienionym brzmieniu na stronie dedykowanej dla konkursu, w zakładce „Dokumenty” . Prosimy o zapoznanie się z opublikowanymi dokumentami.
Aktualnie kryterium „Trwałość przedsięwzięcia” dopuszcza możliwość przekazania lub sprzedaży taboru zakupionego przy wsparciu KPO zarówno na rzecz organizatora transportu zbiorowego jak i kolejnego operatora, co nie narusza przedmiotowego kryterium. Dzięki temu oba wskazane powyżej kryteria są ze sobą spójne. Zgodnie z powyższym zastosowanie klauzul z umów PSC opartych na wymogach MFIPR oraz CUPT dla projektów realizowanych w ramach POIiŚ 2014-2020 i umożliwiających całkowite rozliczenie dofinansowania (pomocy publicznej) związanego z kupowanym taborem kolejowym nie stanowi naruszenia kryterium „Trwałość przedsięwzięcia”.
Tak, administrator powinien posiadać odpowiednie pełnomocnictwo, zawierające co najmniej elementy wymienione w § 3 pkt 6 Regulaminu konkursu do nw. czynności:
- złożenia wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem oraz składania wszelkich zmian do tego wniosku;
- prowadzenia korespondencji związanej ze złożeniem oraz zmianami wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem;
- złożenia oświadczenia o cofnięciu wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem;
- złożenia oświadczeń stanowiących część integralną i załączniki do wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem;
- złożenia wszelkich oświadczeń dotyczących kwestii ochrony danych osobowych;
- prowadzenia korespondencji przez ePUAP, w sytuacjach, gdy taka forma będzie dopuszczalna.
Pełnomocnictwo należy dołączyć do Wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem wraz z Załącznikiem nr 6 Oświadczenie wnioskodawcy (załącznik dodany do dokumentacji aplikacyjnej 10 maja br. na stronie dedykowanej dla konkursu, w zakładce Dokumenty).
Opisana sytuacja jest jak najbardziej możliwa do odwzorowania w aplikacji WOD2021, tj. Województwo tworzy w aplikacji Organizację i „podpina” pod nią upoważnionych pracowników przewoźnika jako konsultantów zewnętrznych z odpowiednim uprawnieniem. Proponujemy żeby był to administrator, wystarczy jednak „edytor własnych wniosków” do przygotowania Wniosku o objecie przedsięwzięcia wsparciem i ewentualnie „zarządzający własnymi wnioskami” jeśli to przewoźnik ma kliknąć „prześlij”.
Należy również załączyć do wniosku odpowiednie upoważnienia/pełnomocnictwa.
Tak, wniosek został prawidłowo utworzony. Pytanie „Nabór przeznaczony jest dla innej wielkości przedsiębiorstwa, czy na pewno chcesz złożyć wniosek o dofinansowanie?” to walidacja ostrzegawcza, która pojawia się każdorazowo i nie blokuje utworzenia Wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem w WOD21.
Kryteria szczegółowe „Trwałość przedsięwzięcia” oraz „Nadrekompensata” zostały doprecyzowane i w dniu 17.05.2023 r. opublikowane w zmienionym brzmieniu w zakładce „Dokumenty”. Prosimy o zapoznanie się z opublikowanymi dokumentami.
Zasady związane z rozliczeniem dofinansowania (pomocy publicznej) w rekompensacie w przypadku, w którym okres amortyzacji zakupionego taboru jest dłuższy niż okres obowiązywania umowy PSC (lub wymagany okres „Trwałości przedsięwzięcia”) zostały opisane w piśmie kierowanym do Beneficjentów CUPT w 2020 r.
Dla naboru w ramach konkursu nr KPOD.09.08-IW.02-001/23 brak jest wskaźników do wyboru z listy rozwijalnej. Potwierdzamy, że jedynym obowiązującym wskaźnikiem dla konkursu KPO „Pasażerski tabor kolejowy” jest wskaźnik rezultatu własny: „Liczba odebranego taboru dla przewozów regionalnych”, który należy wprowadzić do pola „Nazwa wskaźnika” samodzielnie.
Ocena zaproponowanych kamieni milowych będzie miała miejsce podczas weryfikacji Wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem, w ścisłym powiązaniu z informacjami zawartymi we wniosku. Jednakże należy pamiętać, że określając % wsparcia, o jaki będziecie się Państwo ubiegać po osiągnięciu poszczególnych kamieni milowych, należy używać precyzyjnych sformułować, bez wpisywania przyimka „do”.
Dodatkowo, sugerujemy nie przekraczać 5% wsparcia za ogłoszenie przetargu, 30% wsparcia za podpisanie umowy z wykonawcą oraz ustalić ostatnią płatność w wysokości 5% wsparcia za odebranie ostatniego pojazdu.
We wskazanym przypadku warunek dla przyznania 2 pkt nie zostanie spełniony. 2 pkt można otrzymać tylko w przypadku jeżeli tabor zakupiony przez przedsiębiorstwo A w ramach przedsięwzięcia, zastąpi (przynajmniej częściowo) tabor przedsiębiorstwa A, który nie był dostosowany do przewozu osób o ograniczonej mobilności.
Jeżeli utworzona grupa zakupowa wypełniać będzie przesłanki zawarte w art. 38 ustawy PZP, a zakup części zamiennych przez członka grupy zakupowej będzie ujęty we Wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem jako koszt niekwalifikowalny, przedsięwzięcie otrzyma 2 pkt w kryterium merytorycznym I stopnia, nr 2 Grupy zakupowe.
Tak, zabezpieczenie w formie promesy warunkowej bankowej jest wystarczające.
Historia aktualizacji załączników
Zaktualizowaliśmy wzór Umowy o objęcie przedsięwzięcia wsparciem z planu rozwojowego wraz z załącznikami.
Wprowadzone zmiany mają charakter systemowy i dotyczą m. in. zmiany sposobu rozliczania przedsięwzięć transportowych realizowanych ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
Zaktualizowaliśmy wzór Umowy o objęcie przedsięwzięcia wsparciem z planu rozwojowego wraz z załącznikami.
Wprowadzone zmiany mają charakter systemowy i dotyczą m. in. zmiany sposobu rozliczania przedsięwzięć transportowych realizowanych ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
Zaktualizowaliśmy wzór Umowy o objęcie przedsięwzięcia wsparciem z planu rozwojowego.
Wprowadzone zmiany mają charakter redakcyjny, nie dotyczą zakresu merytorycznego.
Zaktualizowaliśmy Załącznik 4 do Regulaminu konkursu „Harmonogram naboru” wydłużając termin naboru wniosków do 15 czerwca 2023 r.
Zaktualizowany załącznik nr 4 dodaliśmy do sekcji Dokumenty, a możliwość składania WoPW do 15 czerwca 2023 r. wprowadziliśmy do aplikacji WOD2021.
Zaktualizowaliśmy Załącznik 5b do Regulaminu konkursu Kryteria szczegółowe w następujących polach:
Kryteria merytoryczne I stopnia (punktowane):
- Przygotowanie przedsięwzięcia – dodanie pozycji: 0 pkt – brak dokumentacji przetargowej;
- Przedsięwzięcie partnerskie / grupy zakupowe – usunięcie z nazwy kryterium przedsięwzięć partnerskich;
- Montaż finansowy przedsięwzięcia – doprecyzowanie: 4 pkt – finansowanie przedsięwzięcia zakłada dotację mniejszą lub równą 50% wnioskowanego wsparcia i wkład własny większy lub równy 50% wnioskowanego wsparcia.
Kryteria merytoryczne II stopnia:
- Wartość kwalifikowana przedsięwzięcia wynosi co najmniej 150,00 mln zł i nie przekracza kwoty 500,00 mln zł (nie dotyczy grup zakupowych) – doprecyzowanie nazwy kryterium: Wartość kwalifikowana przedsięwzięcia wynosi co najmniej 150,00 mln zł i nie przekracza kwoty 500,00 mln zł (górny pułap 500,00 mln zł nie dotyczy grup zakupowych).
- Trwałość przedsięwzięcia – doprecyzowano zapis w przypisie do tego kryterium: Przekazanie lub sprzedaż taboru zakupionego przy wsparciu KPO na rzecz kolejnego operatora lub organizatora transportu zbiorowego w rozumieniu ustawy o PTZ nie narusza przedmiotowego kryterium.
- Nadrekompensata – przeredagowano pierwszy człon opisu kryterium, który otrzymuje brzmienie: „Ocenie podlegać będzie (oświadczenie), czy Wnioskodawca zagwarantował, że na koniec obowiązywania umowy PSC dojdzie do całkowitego rozliczenia dofinansowania kosztów zakupu taboru udzielonego ze środków publicznych”.
Zaktualizowaliśmy Instrukcję uzupełniania wzoru WoOW w aplikacji WOD21 – doprecyzowania:
W Sekcji Dodatkowe informacje:
- W komponencie „Pomoc publiczna oraz pomoc de minimis” z pola „Sposób uzupełnienia” wykreślono ostatni punkt w brzmieniu: „potwierdzenie że umowa o świadczenie usług publicznych (PSC) zawiera klauzulę rozliczenia na koniec realizacji umowy PSC pomocy publicznej, w związku z nabywaniem ze wsparciem publicznym taboru kolejowego”;
- W komponencie „Postępowanie przetargowe” dodano opcję „żadne z wyżej wymienionych”.
W Sekcji Oświadczenia:
- Dodano Oświadczenie nr 2 „Wnioskodawca oświadcza, że jest uprawniony do ubiegania się o przyznanie dofinansowania i nie jest wykluczony z dofinansowania na podstawie art. 207 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, 1236 i 1535 wraz z późn. zm.).”;
- Zmieniono treść Oświadczenia nr 9 (numeracja po zmianie) na: „Wnioskodawca oświadcza, że zobowiązuje się do całkowitego rozliczenia dofinansowania kosztów zakupu taboru udzielonego ze środków publicznych poprzez odpowiednie obniżenie kosztów amortyzacji taboru uwzględnianych w rekompensacie w umowach PSC, w ramach których wykorzystywany będzie tabor. Wnioskodawca oświadcza, że w przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia umowy PSC i nie zawarcia nowej umowy PSC pozwalającej na całkowite rozliczenie korzyści wynikającej z dofinansowania inwestycji taborowej w ramach rekompensaty, wnioskodawca dokona całkowitego rozliczenia poprzez sprzedaż lub transfer taboru organizatorowi lub kolejnemu operatorowi, po cenie rynkowej z uwzględnieniem otrzymanej pomocy publicznej, lub w inny, uzgodniony z organem udzielającym pomocy sposób gwarantujący ostateczne rozliczenie dofinansowania.” oraz dodano w odpowiedziach opcję „nie dotyczy”;
- W Oświadczeniu nr 10 (numeracja po zmianie) zmieniono drugie zdanie na: „Równocześnie oświadcza, że dla taboru wskazanego do wsparcia zawarta została stosowna umowa współpracy lub wystąpiono o podpisanie takiej umowy i na dzień zawarcia Umowy o objęcie przedsięwzięcia wsparciem porozumienie przewoźników ws. Wspólnego Biletu będzie zawarte.”
- W Oświadczeniu nr 14 (numeracja po zmianie) „Wnioskodawca oświadcza, że w przypadku gdy w realizację projektu zaangażowane są inne podmioty (partnerzy, realizatorzy, podmioty reprezentujące) wykonał wobec tych podmiotów obowiązek informacyjny wynikający z przepisów rozporządzenia o ochronie danych osobowych nr 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r., o którym mowa w art. 13 ust. 1 i 2 oraz uzyskał zgodę na ich udział w badaniach ewaluacyjnych mających na celu ocenę procesu wdrażania Programu.” dodano w odpowiedziach opcję „nie dotyczy”.
Zaktualizowany załącznik nr 5b oraz Instrukcja uzupełniania wzoru WoOW dodaliśmy do sekcji Dokumenty, a stosowne zmiany wprowadziliśmy we wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem w aplikacji WOD2021.
Zaktualizowaliśmy Załącznik nr 3 do Regulaminu konkursu – Lista oraz zakres wymaganych załączników do wniosku, w którym dodano Załącznik nr 6.
Wzór załącznika nr 6 został dodany do sekcji Dokumenty oraz zaktualizowano w tym zakresie wniosek o objęcie przedsięwzięcia wsparciem w aplikacji WOD2021.
Aktualizacja załącznika 5b „Kryteria szczegółowe” do Regulaminu konkursu nr KPOD.09.08-IW.02-001/23 (Pasażerski tabor kolejowy).
- Regulamin konkursu KPO - Pasażerski tabor kolejowy 2023-03-31 17:55 315 KB | DOCX Pobierz pliki
- Instrukcja wypełniania formularza wniosku 2023-05-17 19:10 399 KB | mswo Pobierz pliki
- Zał. nr 1 do Ogłoszenia o konkursie - wytyczne SW taborowe 2023-03-31 17:55 53 KB | DOCX Pobierz pliki
- Zał. nr 1 do Regulaminu - Regulamin pracy KOP_KPOP 2023-03-31 17:59 52 KB | DOCX Pobierz pliki
- Zał. nr 2 do Ogłoszenia o konkursie - Analiza TSI PRM 2023-03-31 17:59 11 MB | DOCX Pobierz pliki
- Załącznik nr 2 do wWoOw - Harmonogram i Opis Projektu 2023-03-31 18:00 15 KB | DOCX Pobierz pliki
- Zał. nr 3 do Regulaminu - Lista oraz zakres wymaganych załączników do wniosku 2023-05-10 13:45 281 KB | DOCX Pobierz pliki
- Zał. nr 6 do wniosku - Wzór oświadczenia Wnioskodawcy 2023-05-10 13:48 26 KB | DOCX Pobierz pliki
- Zał. nr 4 do Regulaminu - Harmonogram naboru 2023-05-17 19:13 279 KB | DOCX Pobierz pliki
- Zał. nr 4.1 do WoOW - Oświadczenia potwierdzające zgodność z zasadą DNSH 2023-03-31 18:06 18 KB | DOCX Pobierz pliki
- Zał. nr 4.2 do WoOW - Metryczka projektu 2023-03-31 18:06 22 KB | DOCX Pobierz pliki
- Zał. nr 4.3 do WoOW - Deklaracja OOW 2023-03-31 18:07 17 KB | DOCX Pobierz pliki
- Zał. nr 5a do Regulaminu - Horyzontalne zasady i kryteria wyboru przedsięwzięć 2023-04-02 08:34 180 KB | pdf Pobierz pliki
- Zał. nr 5b do Regulaminu - Kryteria szczegółowe 2023-05-17 19:09 368 KB | DOCX Pobierz pliki
- Zał. nr 6 do Regulaminu - Wzór oświadczenia o wycofaniu wniosku 2023-03-31 18:08 277 KB | DOCX Pobierz pliki
- Umowa o Objęcie Przedsięwzięcia Wsparciem wraz z załącznikami - wersja obowiazujaca 2024-03-07 13:40 3 MB | zip Pobierz pliki
- Umowa o objecie wsparciem dla NPJB - wersja archiwalna 2023-05-18 08:16 166 KB | DOCX Pobierz pliki
- Zał. nr 3 HOP 2023-05-18 08:17 29 KB | DOCX Pobierz pliki
- Zał. nr 5 wzór oświadczenia o zmianie rachunku bankowego OOW 2023-05-18 08:18 24 KB | DOCX Pobierz pliki
- Zał. nr 6 Metryczka Przedsięwzięcia 2023-05-18 08:18 163 KB | mswo Pobierz pliki
- Zał. nr 7 Harmonogram uzyskiwania decyzji 2023-05-18 08:18 22 KB | DOCX Pobierz pliki
- Zał. nr 8 Wzór planu naprawczego (PN) 2023-05-18 08:18 21 KB | DOCX Pobierz pliki
- Zał. nr 9 Strategia Promocji i Informacji KPO 2023-05-18 08:17 3 MB | pdf Pobierz pliki
- Zał. nr 11 Wzór weksla in blanco 2023-05-18 08:19 22 KB | DOCX Pobierz pliki
- Zał. nr 12 Wzór deklaracji wekslowej 2023-05-18 08:19 54 KB | mswo Pobierz pliki
- Zał. nr 13 do Umowy - dla E2.1.2 - Wykaz dokumentów wymaganych w celu wykazania osiągnięcia kluczowych Kamieni Milowych i wskaźników w ramach Inwestycji E2.1.2 „Pasażerski tabor kolejowy” 2023-05-18 08:19 22 KB | DOCX Pobierz pliki
- Zał. nr 14 Zasady przetwarzania danych osobowych i klauzula informacyjna KPO 2023-05-18 08:20 39 KB | DOCX Pobierz pliki
Spotkanie konsultacyjne KPO. Komponent E2.1.2. Pasażerski tabor kolejowy
Zapraszamy wszystkich przewoźników kolejowych oraz producentów taboru kolejowego do udziału w konsultacjach kryteriów wyboru przedsięwzięć w ramach komponentu E2.1.2. KPO „Pasażerski tabor kolejowy”.
Zgłoszenia przyjmujemy do 10 czerwca.
Więcej 19 kwietnia 2023 szkolenie stacjonarne jednodniowe liczba miejsc ograniczona do 60Szkolenie z zakresu przygotowania dokumentacji konkursowej (aplikacyjnej) dla przedsięwzięć w ramach komponentu E (pasażerski tabor kolejowy) KPO
Zapraszamy do siedziby CUPT na bezpłatne szkolenie stacjonarne wnioskodawców zainteresowanych składaniem wniosków na szkolenie z zakresu przygotowania dokumentacji konkursowej/aplikacyjnej w związku z zapowiedzianym naborem wniosków o objęcie wsparciem przedsięwzięć w komponencie E (pasażerski tabor kolejowy) KPO.
Z uwagi na stacjonarną formę szkolenia liczba miejsc ograniczona do maksymalnie 60 i liczy się kolejność zgłoszeń. Zgłoszenia przyjmujemy tylko za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego pod tym ogłoszeniem, który będzie aktywny do 18 kwietnia do godz. 10:00.
WięcejSkontaktuj się z nami
Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli
Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15