facebook x youtube linkedin

KPO: Spotkanie informacyjne dla Wnioskodawców w zakresie inwestycji intermodalnych w ramach KPO

typ szkolenia Spotkanie online dlugość szkolenia jednodniowe ilość miejsc liczba miejsc ograniczona
Początek
11 maja 2023 10:00
Zakończenie
11 maja 2023 13:00
KPO: Spotkanie informacyjne dla Wnioskodawców w zakresie inwestycji intermodalnych w ramach KPO

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie informacyjne w formule online w związku z ogłoszoną 31 marca 2023 r. wstępną kwalifikacją projektów na inwestycje w zakresie transportu intermodalnego w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Tematykę spotkania kierujemy przede wszystkich do wnioskodawców zainteresowanych składaniem wniosków w ramach naboru.

Na spotkaniu omówimy zagadnienia związane z zasadami pomocy publicznej, kwestiami środowiskowymi i analiz kosztów i korzyści dla projektów na inwestycje w zakresie transportu intermodalnego. Omówimy także formularz wniosku o udzielenie pomocy publicznej, sposób jego wypełniania oraz niezbędne załączniki.

Przewidujemy możliwość zadawania pytań. Zachęcamy do zadawania pytań  przed spotkaniem na dedykowany na adres e-mail: intermodal@cupt.gov.pl.

W zależności od Państwa potrzeb i oczekiwań spotkanie potrwa około 3 godzin i zakończy się około godziny 13:00.

Zgłoszenia przyjmujemy standardowo, za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego, który będzie aktywny do 8 maja 2023 roku.

W przypadku projektów taborowych można wskazać „cały kraj-Polska”. Warunkiem uzyskania pomocy jest zobowiązanie, że tabor kolejowy objęty pomocą będzie wykorzystywany wyłącznie do transportu intermodalnego mającego swój początek lub koniec na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub przebiegającego przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Koszt zakupu ciągników terminalowych elektrycznych może zostać uznany za koszty kwalifikowane w ramach E.2.1.3 KPO. W przypadku zakupu ciągników siodłowych elektrycznych pracujących poza obrębem terminala intermodalnego wydatki te nie będą mogły być kwalifikowalne.

Obecnie ogłoszona została preselekcja dla projektów z zakresu transportu intermodalnego ubiegających się o wsparcie w ramach KPO.

Wniosek o udzielenie pomocy publicznej ma na celu wstępne potwierdzenie spełnienia jednej z zasad zgodności pomocy publicznej z rynkiem wewnętrznym UE, tzw. efektu zachęty. Pozytywne rozpatrzenie ww. wniosku nie jest równoznaczne z udzieleniem wnioskodawcy pomocy publicznej objętej wnioskiem. Wzór WoUPP jest uniwersalny dla KPO i FEnIKS i stanowi potwierdzenie spełnienia efektu zachęty dla KPO i FEnIKS przy założeniu, że zakres projektu pozostaje niezmienny.

Warunkiem uzyskania pomocy jest zobowiązanie , że tabor kolejowy objęty pomocą będzie wykorzystywany wyłącznie do transportu intermodalnego mającego swój początek lub koniec na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub przebiegającego przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Na obecnym etapie prowadzona jest wstępna kwalifikacja projektów mająca na celu wyłącznie umożliwienie rozpoczęcia wcześniejszej realizacji projektów, które będą wybierane w procedurze konkursowej. Wybór projektów do objęcia wsparciem nastąpi w kolejnym etapie procedury konkursowej. Wsparcie zostanie udzielone projektom wybranym w procedurze konkursowej dla których zostaną podpisane umowy o objęcie wsparciem.

Szczegółowe warunki udzielenia wsparcia będzie określony w Regulaminie konkursu. Kwestie wypłaty refundacji regulować będzie umowa o objęcie wsparciem, której wzór stanowić będzie załącznik do Regulaminu Konkursu.

Wskazanie statusu przedsiębiorcy wynika z konieczności przedstawiania KE sprawozdań z udzielonej pomocy publicznej, w których konieczne jest wskazanie wielkości beneficjenta pomocy. Ponadto ustalenie wielkości beneficjenta dokonuje się na moment udzielenia pomocy publicznej (podpisania umowy o objęcie wsparciem).

Nie przewiduje się określania minimalnej wartości projektów.

Warunki uzyskania wsparcia weryfikowane będą na etapie oceny projektu w procedurze konkursowej, na etapie realizacji oraz w okresie trwałości projektu. Beneficjent zobowiązany jest do przestrzegania warunków udzielenia wsparcia i to on ponosi ewentualne konsekwencje ich naruszenia. Sam zapis w umowie z dysponentem taboru o konieczności użytkowania taboru na trasach krajowych lub na trasach z/do Polski nie będzie uwzględniany/wystarczający w przypadku jego nieprzestrzegania.

Tak, oraz posiadać komplet niezbędnych dopuszczeń i certyfikatów umożliwiających eksploatację zakupionego taboru na terenie RP.

W przypadku projektów taborowych wskazywane trasy powinny być reprezentatywne. W przypadku projektów taborowych można wskazać „cały kraj-Polska”. Nie jest zalecane podawanie jako lokalizacji projektu siedziby firmy. Warunkiem uzyskania pomocy jest zobowiązanie , że tabor kolejowy objęty pomocą będzie wykorzystywany wyłącznie do transportu intermodalnego mającego swój początek lub koniec na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub przebiegającego przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Beneficjent zobowiązany jest do przestrzegania warunków udzielenia wsparcia i to on ponosi ewentualne konsekwencje ich naruszenia, w tym zwrot udzielonego wsparcia wraz z odsetkami.

ITU (Intermodal Transport Unit) to jednostka transportu intermodalnego. Stanowią ją kontenery, nadwozia samochodowe wymienne i naczepy intermodalne, przy czym zakup kontenerów oraz tank kontenerów nie stanowi kosztów kwalifikowanych w ramach E.2.1.3 KPO.

Na etapie WoUPP należy wskazać we wniosku źródła finansowania. Na etapie procedury konkursowej Wnioskodawca ma obowiązek przedstawić zabezpieczenie finansowania projektu. Zatem w przypadku wskazania w źródłach finansowania projektu środków pochodzących z pożyczek/kredytów na etapie właściwej procedury konkursowej Wnioskodawca będzie miał obowiązek przedstawienia odpowiednich promes.

Wnioskodawca powinien przyjąć realny kurs przeliczeniowy, istotne aby kurs był jasno wskazany w dokumentacji aplikacyjnej.

Nie ma określonego limitu. Zgodnie ze „wskazówkami dla przygotowania dokumentów aplikacyjnych w zakresie analizy kosztów i korzyści dla projektów w ramach FENiKS i KPO”: „Analiza projektu musi być rzetelna i zgodna z faktycznymi planami Wnioskodawcy. Jeżeli parametry realizacji projektu lub jego wskaźniki rzeczowego wykonania i/lub rezultatu zmienią się w trakcie jego realizacji na tyle, że tak zmieniony projekt zgodnie z procedurą wyboru projektów nie dostałby dofinansowania w konkursie, będzie to potraktowane jako potencjalne naruszenie zasady trwałości.”

„Zakres rzeczowy wariantu wybranego do realizacji co do zasady powinien być zgodny z zakresem projektu ujętym w analizie finansowej i, jeśli dotyczy, również ekonomicznej. Każda rozbieżność powinna być wskazana i odpowiednio uzasadniona. Jest to szczególnie istotne dla projektów, dla których analiza opcji została wykonana na wcześniejszym etapie przygotowywania projektu, a wybór zakresu projektu do dofinansowania ze środków odpowiednio FEnIKS lub KPO jest jej logiczną konsekwencją”.

W ramach E.2.1.3 KPO kwalifikowane mogą być działania związane z zakupem i wdrażaniem systemów informatycznych niezbędnych do obsługi terminali intermodalnych, ale także zakup i wdrażanie systemów telematycznych i satelitarnych związanych z transportem intermodalnym. W zależności od planowanych działań mogą one stanowić element projektu związanego ze wsparciem terminala lub zakupem taboru.

Na wstępie należy zaznaczyć, że w perspektywie finansowej 2021-2027 nie obowiązuje podział na tzw. duże projekty.

W perspektywę finansowej 2014-2020 definicja dużego projektu została określona w art. 39 rozporządzenia 1083/2006, stosownie do której duży projekt:

  • składa się z szeregu robót, działań lub usług służących wykonaniu niepodzielnego zadania o sprecyzowanym charakterze w wymiarze gospodarczym lub technicznym;
  • posiada jasno określone cele;
  • jego koszt całkowity przekracza 25 mln EUR w przypadku środowiska naturalnego oraz 50 mln EUR w przypadku innych dziedzin.

Fabrycznie nowy środek trwały to wytworzony (wyprodukowany) przez fabrykę (zakład przemysłowy) środek trwały, który przed nabyciem nie był w jakiejkolwiek formie używany. Nie ma zasadniczego znaczenia w jaki sposób środek ten został nabyty. Muszą to być fabrycznie nowe środki trwałe, co oznacza, że powinny one pochodzić bezpośrednio od producenta lub od podmiotów pośredniczących w ich obrocie.

W ramach E.2.1.3 KPO kwalifikowane mogą być działania związane z zakupem i wdrażaniem systemów informatycznych niezbędnych do obsługi terminali intermodalnych, ale także zakup i wdrażanie systemów telematycznych i satelitarnych związanych z transportem intermodalnym. Moduł sprzedażowy do obsługi klientów może zostać uznany za koszt kwalifikowany jeżeli będzie dotyczył wyłącznie transportu intermodalnego. Niezależnie od kwalifikowalności może oczywiście stanowić element projektu.

Tak, prognozowana finansowa stopa dyskontowa z inwestycji (/C) i po kapitale (/K) może być wyższa niż stopa dyskontowa 4%. Należy jednak pamiętać, że maksymalna dopuszczalna wartość wskaźnika FRR/K dla projektów intermodalnych nie może być wyższa niż 20%.

Na etapie składania wniosku o dofinansowanie (wniosku o objęcie wsparciem) nie są wymagane żadne zaświadczenia urzędowe.

Jeśli w ramach Projektu przewidziany jest tylko zakup taboru, w zakresie ochrony środowiska należy przedłożyć następujące dokumenty:

  • Oświadczenia potwierdzające zgodność z zasadą DNSH we wniosku o wsparcie podpisane przez osoby upoważnione do reprezentowania Wnioskodawcy.
  • Wstępny wykaz dowodów gromadzonych przez Wnioskodawcę potwierdzających zgodność z poszczególnymi celami zasady DNSH.
  • Wyciąg z dokumentacji przetargowej, lub informacje potwierdzające iż zawarto w SIWZ wymóg dotyczący zgodności przedsięwzięcia z zasadą DNSH.
  • Analiza w zakresie wpływu na klimat i adaptacji do zmian klimatu (dla projektów o wartości powyżej 10 mln EUR).

Z kolei, jeśli w ramach projektu zakupowego realizowane jest przedsięwzięcie, o którym mowa w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2019 r., poz. 1839 z późn. zm.) – zgodnie ze stanowiskiem GDOŚ dostępnym na stronie CUPT, wnioskodawca powinien również wypełnić następujące załączniki:

  • Metryczka przedsięwzięcia.
  • Deklaracja OOW dotycząca zgodności z Ramową Dyrektywą Wodną 2000/60/we oraz braku oddziaływań obszary Natura 2000 i na przyrodę.

Ponadto, jeśli w ramach ww. projektów planowane są jakiekolwiek działania o charakterze infrastrukturalnym należy wypełnić wszystkie w/w załączniki – będą one szczegółowo omówione w ramach szkoleń organizowanych przez CUPT po opublikowaniu dokumentacji konkursowej.

Projekty objęte są zasadami pomocy publicznej w tym obowiązkiem spełnienia efektu zachęty. Spełnienie warunku wystąpienia efektu zachęty jest oceniane restrykcyjnie, w sposób czysto formalny.

Mianowicie efekt wystąpi, jeśli przed rozpoczęciem prac nad realizacją projektu beneficjent zwróci się do właściwych władz z wnioskiem o przyznanie pomocy i otrzyma od tych władz potwierdzenie, że projekt kwalifikuje się do otrzymania pomocy. Wprowadzenie istotnych zmian, w tym zmiana zakresu rzeczowego, oznacza, że mamy do czynienia z nowym projektem, innym niż ten, na który
pierwotnie udzielono pomocy publicznej. Modyfikacja zakresu rzeczowego np. w kwestii zmiany ilości kupowanego taboru czy urządzeń powoduje zatem, że pierwotne założenia zostały niedotrzymane a efekt zachęty został złamany.

Definicja wariantu bezinwestycyjnego i inwestycyjnego dla transportu intermodalnego powinna wynikać wprost z analizy popytu i obranych tras reprezentatywnych, po których będzie poruszał się kupowany tabor. Korzyści ekonomiczne będą wynikały z przełożenia ładunków z transportu drogowego na kolejowy. Szerzej na temat sporządzenia analizy kosztów i korzyści opisano w dokumencie „Wskazówki dla przygotowywania dokumentów aplikacyjnych w zakresie analizy kosztów i korzyści dla projektów intermodalnych ubiegających się o dofinansowanie w ramach FENiKS i KPO”.

Zgodnie z procedurą zawierania umów w KPO podmioty, które nie są zobowiązane do stosowania przepisów prawa zamówień publicznych posiadają swoje wewnętrzne zasady/regulaminy wyboru wykonawcy i realizacji zamówienia, które zobowiązane są stosować. Obowiązują je również przepisy regulujące obrót gospodarczy (np. penalizowanie działania na szkodę spółki), które ograniczają ryzyko nadużyć przy wydatkowaniu środków finansowych.

Nie. Analiza kosztów i korzyści polega na porównaniu wariantu inwestycyjnego i bezinwestycyjnego w celu zmonetyzowania efektów społeczno-gospodarczych. By wyliczyć wskaźniki ekonomiczne należy przyrównać przepływy w/w wariantów, stąd w wariancie bezinwestycyjnym należy założyć przewóz ładunków, które po realizacji inwestycji zostaną „przejęte”. Szerzej na temat sporządzenia analizy kosztów i korzyści opisano w dokumencie „Wskazówki dla przygotowywania dokumentów aplikacyjnych w zakresie analizy kosztów i korzyści dla projektów intermodalnych ubiegających się o dofinansowanie w ramach FENiKS i KPO”.

Zalecany przez CUPT zakres Studium wykonalności został zaprezentowany w dokumencie „Wskazówki dla przygotowywania dokumentów aplikacyjnych w zakresie analizy kosztów i korzyści dla projektów intermodalnych ubiegających się o dofinansowanie w ramach FENiKS i KPO”.

Spełnienie warunku wystąpienia efektu zachęty jest oceniane restrykcyjnie, w sposób czysto formalny.

Mianowicie efekt wystąpi, jeśli przed rozpoczęciem prac nad realizacją projektu beneficjent zwróci się do właściwych władz z wnioskiem o przyznanie pomocy i otrzyma od tych władz potwierdzenie, że projekt kwalifikuje się do otrzymania pomocy. Wprowadzenie istotnych zmian, w tym zmiana zakresu rzeczowego, oznacza, że mamy do czynienia z nowym projektem, innym niż ten, na który
pierwotnie udzielono pomocy publicznej. Modyfikacja zakresu rzeczowego np. w kwestii zmiany ilości kupowanego taboru czy urządzeń powoduje zatem że pierwotne założenia zostały niedotrzymane a efekt zachęty został złamany.
Jeśli Wnioskodawca nie rozpoczął prac nad realizacja projektu może oczywiście, przed złożeniem wniosku o objęcie wsparciem, wystąpić do CUPT z nowym WoUPP na nowy zakres.

Nie, rozliczenia będą dokonywane na podstawie wniosków o płatność oraz wniosków o płatność końcową, o których mowa w Wytycznych w zakresie sprawozdawczości i monitorowania w ramach planu rozwojowego współfinansowanego ze środków Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, sporządzony na formularzu dostępnym w SL2021 i złożony w SL2021.

Tak, jednakże w opisie projektu należy jasno wskazać jak tabor będzie eksploatowany a ewentualne koszty najmu, zakupu usług oraz przychody w przypadku ROSCO należy uwzględnić w analizie. Dodatkowo należy zaznaczyć, że co do zasady w projektach nie powinno się dokonywać zmian, także na etapie eksploatacji.

Wnioski o udzielenie pomocy publicznej (WoUPP) można składać do momentu zamknięcia naboru wniosków o objęcie wsparciem (WOOW). Termin zakończenia naboru WOOW zostanie określony w ogłoszeniu o naborze.

Tak, do kalkulacji wskaźnika FRR/K i FNPV/K należy uwzględnić zaciągnięcia, spłaty i odsetki od finansowania zwrotnego wykorzystywanego w projekcie (w tym pożyczki podporządkowane).

W ramach kamieni milowych dla E.2.1.3 KPO wsparcie powinny zostać projekty, których efektem będzie wsparcie10 terminali oraz dostawa 250 jednostek taboru intermodalnego zgodnego ze specyfikacją techniczną i zasadą DNSH (np. ciche hamulce, zeroemisyjność) oraz z Globalnym Systemem Komunikacji Mobilnej (dla lokomotyw). Dodatkowo efektem wspieranych projektów będzie co najmniej 5% wzrost zdolności przeładunkowych terminali, które otrzymały dofinansowanie z KPO pomiędzy 2020 r. a połową 2026 r.

Udostępnij

Skontaktuj się z nami

Kontakt dla Beneficjentów
  • składanie wniosków
  • pytania dotyczące programów
kontakt dla beneficjentaarrow
Punkty informacyjne

Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli

punkty informacyjnearrow
Biuro CUPT

Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa

Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15

logotyp - Fundusze Europejskie
logotyp - Rzeczpospolita Polska
logotyp - UE
logotyp - KPO

Projekt współfinansowany z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020

Dofinansowane przez Unię Europejską – NextGenreationEU

scroll back to top