Nowy tor podejściowy dla Portu Świnoujście: Nowe perspektywy dla transportu morskiego
Dzisiaj podpisaliśmy pre-umowę z Urzędem Morskim w Szczecinie, która umożliwi zrealizowanie projektu „Przeprowadzenie prac dla umożliwienia transportu wodnego do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu”.
Port Świnoujście, jako kluczowy punkt na mapie żeglugi morskiej, odgrywa istotną rolę w transporcie towarów i pasażerów. Jednak obecnie istniejący tor podejściowy, znany jako trasa Północna, napotyka pewne ograniczenia – obecny tor podejściowy do Świnoujścia, znany jako trasa Północna, ma głębokość 14,5 m.
W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na większe statki i bezpieczniejszą nawigację konieczne jest pogłębienie toru podejściowego do 17 m, które zaplanowano w ramach projektu. Pomóc w tym przedsięwzięciu mają środki z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.
Cele projektu
Realizacja projektu nowego toru podejściowego do Portu Świnoujście przyniesie szereg korzyści. Po pierwsze, umożliwi bezpieczny transport wodny dla większej ilości statków o większych parametrach, co wpłynie korzystnie na rozwój portu i handlu morskiego. Po drugie, poprawa bezpieczeństwa nawigacji statków morskich po szerszym i głębszym torze wodnym przyczyni się do zminimalizowania potencjalnych zagrożeń.
Również zwiększenie przepustowości infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu pozwoli na zmniejszenie prawdopodobieństwa występowania kolejek statków na istniejącym torze podejściowym, co poprawi efektywność procesu logistycznego.
Zakres projektu i przewidywane działania
Nowy tor podejściowy będzie utworzony na akwenie żeglugowym o głębokości 17,0 m i szerokości 500 m. Trasa toru będzie przebiegała na odcinku wyjściowym z portu w Świnoujściu, wzdłuż toru podejściowego istniejącego, a za kotwicowiskiem 1B tor wodny skręci na północny-wschód. Dzięki dobrze zaplanowanemu układowi, nie będzie konieczności pogłębiania poza Polskimi Obszarami Morskimi (POM), czyli z ominięciem wód terytorialnych państwa ościennego, co znacznie ułatwi proces budowy.
Ważnym aspektem projektu jest przestrzeganie prawa i środowiska naturalnego. Wszelkie procedury administracyjne, środowiskowe i transgraniczne zostaną w pełni przestrzegane, co pozwoli na spokojny rozwój infrastruktury portowej.
Wizja efektów
Zaplanowany w ramach projektu tor podejściowy do Portu Świnoujście to nie tylko rozwiązanie problemów istniejącej infrastruktury, ale także wizja rozwoju i nowych możliwości. Pozwoli na przyciągnięcie większej liczby statków, a także umożliwi obsługę jednostek o większych parametrach, co pozytywnie wpłynie na gospodarczy potencjał regionu.
Projekt przyczyni się do pełnego włączenia Portu Świnoujście w łańcuch transportowy, a także likwidacji tzw. „wąskiego gardła” w transporcie morskim do portu, otwierając nowe perspektywy dla rozwoju gospodarczego i turystycznego.
Przewiduje się, że nowy tor podejściowy przyczyni się do umocnienia pozycji Portu Świnoujście jako strategicznego węzła żeglugowego i zwiększy konkurencyjność tego regionu na mapie europejskiego transportu morskiego.
Świnoujście szykuje się do nowych wyzwań, a nowy tor podejściowy jest kluczem do sukcesu.
Szczegóły projektu
Przewidywany okres realizacji III kwartał 2027 – I kwartał 2029
Szacunkowy koszt całkowity w mln PLN – 7331,025
Szacunkowy koszt kwalifikowalny w mln PLN – 7331,025
Szacunkowa kwota dofinansowania UE w mln PLN – 2805,77
FEnIKS
12 listopada 2025 | FEnIKS
Trzy nowe priorytety dla transportu w FEnIKS
W programie Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) zatwierdzono kluczowe zmiany, które otwierają nowe możliwości finansowania dla inwestycji transportowych w Polsce.
Więcej
29 października 2025 | FEnIKS
Komfortowe podróże koleją dzięki inwestycji na linii C-E 65
Podróżni już korzystają z nowoczesnych rozwiązań na trasie Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie.
Więcej
22 października 2025 | FEnIKS
Częstochowa z prawie 44 mln zł z Funduszy Europejskich na przebudowę ważnej trasy tramwajowej
Projekt pn. „Przebudowa torowiska tramwajowego do Kucelina w Częstochowie” otrzymał dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.
Więcej
20 października 2025 | FEnIKS
PKP ze wsparciem z Funduszy Europejskich na dworce w województwie łódzkim
20 października br. podpisaliśmy z PKP S.A. umowę na dofinansowanie projektu pn. „Budowa i przebudowa wybranych dworców kolejowych w województwie łódzkim (Gałkówek, Koluszki, Skierniewice)”.
WięcejSkontaktuj się z nami
Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli
Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15







