Google News facebook x youtube linkedin

Aktualności

25 lipca 2023 | FEnIKS

Nowy tor podejściowy dla Portu Świnoujście: Nowe perspektywy dla transportu morskiego

Dzisiaj podpisaliśmy pre-umowę z Urzędem Morskim w Szczecinie, która umożliwi zrealizowanie projektu „Przeprowadzenie prac dla umożliwienia transportu wodnego do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu”.

Port Świnoujście, jako kluczowy punkt na mapie żeglugi morskiej, odgrywa istotną rolę w transporcie towarów i pasażerów. Jednak obecnie istniejący tor podejściowy, znany jako trasa Północna, napotyka pewne ograniczenia – obecny tor podejściowy do Świnoujścia, znany jako trasa Północna, ma głębokość 14,5 m.

W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na większe statki i bezpieczniejszą nawigację konieczne jest pogłębienie toru podejściowego do 17 m, które zaplanowano w ramach projektu. Pomóc w tym przedsięwzięciu mają środki z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.

Cele projektu

Realizacja projektu nowego toru podejściowego do Portu Świnoujście przyniesie szereg korzyści. Po pierwsze, umożliwi bezpieczny transport wodny dla większej ilości statków o większych parametrach, co wpłynie korzystnie na rozwój portu i handlu morskiego. Po drugie, poprawa bezpieczeństwa nawigacji statków morskich po szerszym i głębszym torze wodnym przyczyni się do zminimalizowania potencjalnych zagrożeń.

Również zwiększenie przepustowości infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu pozwoli na zmniejszenie prawdopodobieństwa występowania kolejek statków na istniejącym torze podejściowym, co poprawi efektywność procesu logistycznego.

Zakres projektu i przewidywane działania

Nowy tor podejściowy będzie utworzony na akwenie żeglugowym o głębokości 17,0 m i szerokości 500 m. Trasa toru będzie przebiegała na odcinku wyjściowym z portu w Świnoujściu, wzdłuż toru podejściowego istniejącego, a za kotwicowiskiem 1B tor wodny skręci na północny-wschód. Dzięki dobrze zaplanowanemu układowi, nie będzie konieczności pogłębiania poza Polskimi Obszarami Morskimi (POM), czyli z ominięciem wód terytorialnych państwa ościennego, co znacznie ułatwi proces budowy.

Ważnym aspektem projektu jest przestrzeganie prawa i środowiska naturalnego. Wszelkie procedury administracyjne, środowiskowe i transgraniczne zostaną w pełni przestrzegane, co pozwoli na spokojny rozwój infrastruktury portowej.

Wizja efektów

Zaplanowany w ramach projektu tor podejściowy do Portu Świnoujście to nie tylko rozwiązanie problemów istniejącej infrastruktury, ale także wizja rozwoju i nowych możliwości. Pozwoli na przyciągnięcie większej liczby statków, a także umożliwi obsługę jednostek o większych parametrach, co pozytywnie wpłynie na gospodarczy potencjał regionu.

Projekt przyczyni się do pełnego włączenia Portu Świnoujście w łańcuch transportowy, a także likwidacji tzw. „wąskiego gardła” w transporcie morskim do portu, otwierając nowe perspektywy dla rozwoju gospodarczego i turystycznego.

Przewiduje się, że nowy tor podejściowy przyczyni się do umocnienia pozycji Portu Świnoujście jako strategicznego węzła żeglugowego i zwiększy konkurencyjność tego regionu na mapie europejskiego transportu morskiego.

Świnoujście szykuje się do nowych wyzwań, a nowy tor podejściowy jest kluczem do sukcesu.

Szczegóły projektu

Przewidywany okres realizacji III kwartał 2027 – I kwartał 2029

Szacunkowy koszt całkowity w mln PLN – 7331,025

Szacunkowy koszt kwalifikowalny w mln PLN – 7331,025

Szacunkowa kwota dofinansowania UE w mln PLN – 2805,77

Udostępnij

Skontaktuj się z nami

Kontakt dla Beneficjentów
  • składanie wniosków
  • pytania dotyczące programów
kontakt dla beneficjentaarrow
Punkty informacyjne

Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli

punkty informacyjnearrow
Biuro CUPT

Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa

Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15

logotyp - Fundusze Europejskie
logotyp - Rzeczpospolita Polska
logotyp - UE
logotyp - KPO

Strona internetowa współfinansowana: z Funduszu Spójności w ramach pomocy technicznej Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, z Funduszu Spójności w ramach pomocy technicznej programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 oraz z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach pomocy technicznej programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027

scroll back to top