Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies.

 

Polityka cookie

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

facebook twitter youtube linkedin

Aktualności

25 lipca 2023 | FEnIKS

Nowy tor podejściowy dla Portu Świnoujście: Nowe perspektywy dla transportu morskiego

Dzisiaj podpisaliśmy pre-umowę z Urzędem Morskim w Szczecinie, która umożliwi zrealizowanie projektu „Przeprowadzenie prac dla umożliwienia transportu wodnego do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu”.

Port Świnoujście, jako kluczowy punkt na mapie żeglugi morskiej, odgrywa istotną rolę w transporcie towarów i pasażerów. Jednak obecnie istniejący tor podejściowy, znany jako trasa Północna, napotyka pewne ograniczenia – obecny tor podejściowy do Świnoujścia, znany jako trasa Północna, ma głębokość 14,5 m.

W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na większe statki i bezpieczniejszą nawigację konieczne jest pogłębienie toru podejściowego do 17 m, które zaplanowano w ramach projektu. Pomóc w tym przedsięwzięciu mają środki z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.

Cele projektu

Realizacja projektu nowego toru podejściowego do Portu Świnoujście przyniesie szereg korzyści. Po pierwsze, umożliwi bezpieczny transport wodny dla większej ilości statków o większych parametrach, co wpłynie korzystnie na rozwój portu i handlu morskiego. Po drugie, poprawa bezpieczeństwa nawigacji statków morskich po szerszym i głębszym torze wodnym przyczyni się do zminimalizowania potencjalnych zagrożeń.

Również zwiększenie przepustowości infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu pozwoli na zmniejszenie prawdopodobieństwa występowania kolejek statków na istniejącym torze podejściowym, co poprawi efektywność procesu logistycznego.

Zakres projektu i przewidywane działania

Nowy tor podejściowy będzie utworzony na akwenie żeglugowym o głębokości 17,0 m i szerokości 500 m. Trasa toru będzie przebiegała na odcinku wyjściowym z portu w Świnoujściu, wzdłuż toru podejściowego istniejącego, a za kotwicowiskiem 1B tor wodny skręci na północny-wschód. Dzięki dobrze zaplanowanemu układowi, nie będzie konieczności pogłębiania poza Polskimi Obszarami Morskimi (POM), czyli z ominięciem wód terytorialnych państwa ościennego, co znacznie ułatwi proces budowy.

Ważnym aspektem projektu jest przestrzeganie prawa i środowiska naturalnego. Wszelkie procedury administracyjne, środowiskowe i transgraniczne zostaną w pełni przestrzegane, co pozwoli na spokojny rozwój infrastruktury portowej.

Wizja efektów

Zaplanowany w ramach projektu tor podejściowy do Portu Świnoujście to nie tylko rozwiązanie problemów istniejącej infrastruktury, ale także wizja rozwoju i nowych możliwości. Pozwoli na przyciągnięcie większej liczby statków, a także umożliwi obsługę jednostek o większych parametrach, co pozytywnie wpłynie na gospodarczy potencjał regionu.

Projekt przyczyni się do pełnego włączenia Portu Świnoujście w łańcuch transportowy, a także likwidacji tzw. „wąskiego gardła” w transporcie morskim do portu, otwierając nowe perspektywy dla rozwoju gospodarczego i turystycznego.

Przewiduje się, że nowy tor podejściowy przyczyni się do umocnienia pozycji Portu Świnoujście jako strategicznego węzła żeglugowego i zwiększy konkurencyjność tego regionu na mapie europejskiego transportu morskiego.

Świnoujście szykuje się do nowych wyzwań, a nowy tor podejściowy jest kluczem do sukcesu.

Szczegóły projektu

Przewidywany okres realizacji III kwartał 2027 – I kwartał 2029

Szacunkowy koszt całkowity w mln PLN – 7331,025

Szacunkowy koszt kwalifikowalny w mln PLN – 7331,025

Szacunkowa kwota dofinansowania UE w mln PLN – 2805,77

FEnIKS

Nabór niekonkurencyjny dla GDDKiA 04 kwietnia 2024 | FEnIKS
Nabór niekonkurencyjny dla GDDKiA

Ogłaszamy nabór niekonkurencyjny w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Nabór z łączną kwotą dofinansowania ponad 3,5 mld złotych kierujemy do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Więcej arrow
Ruszył niekonkurencyjny nabór wniosków w ramach pomocy technicznej 02 kwietnia 2024 | FEnIKS
Ruszył niekonkurencyjny nabór wniosków w ramach pomocy technicznej

Wystartował nabór niekonkurencyjny w ramach PT FEnIKS dla służb administracyjnych wojewodów, służb nadzoru budowlanego na szczeblu centralnym i wojewódzkim oraz służb konserwatorów zabytków na szczeblu centralnym i wojewódzkim, realizujących zadania związane z inwestycjami infrastrukturalnymi w zakresie POIiŚ, FEnIKS, CEF i CEF2 w 2024 r.

Więcej arrow
Zapowiedź konferencji „Dzieci i seniorzy w transporcie publicznym – zadanie dla projektów z FEnIKS” 28 marca 2024 | FEnIKS
Zapowiedź konferencji „Dzieci i seniorzy w transporcie publicznym – zadanie dla projektów z FEnIKS”

Już niebawem, bo 11-12 czerwca 2024 r. odbędzie się kolejna konferencja w ramach Transportowego Obserwatorium Badawczego. Tym razem tematem będą „Dzieci i seniorzy w transporcie publicznym – zadanie dla projektów z FEnIKS”.

Więcej arrow
Komisja Europejska odblokowała blisko 600 mld złotych dla Polski 29 lutego 2024 | FEnIKS
Komisja Europejska odblokowała blisko 600 mld złotych dla Polski

Komisja Europejska wydała dzisiaj decyzję potwierdzającą spełnienie przez Polskę warunku podstawowego dot. stosowania Karty Praw Podstawowych. Dotychczas uznawany za niespełniony zarówno dla FEnIKS jak i FEPW, blokował on refundacje wydatków w ramach wszystkich programów objętych Umową Partnerstwa.

Więcej arrow

Skontaktuj się z nami

Kontakt dla Beneficjentów
  • składanie wniosków
  • pytania dotyczące programów
kontakt dla beneficjentaarrow
Punkty informacyjne

Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli

punkty informacyjnearrow
Biuro CUPT

Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa

Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15

logotyp - Fundusze Europejskie
logotyp - Rzeczpospolita Polska
logotyp - UE
logotyp - KPO

Strona internetowa współfinansowana z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia

scroll back to top