Fundusze Europejskie zwiększają możliwości przewozów przez Czechowice–Dziedzice
Dzięki dofinansowaniu z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę” podróżni zyskują lepsze warunki dostępu do pociągów w Czechowicach–Dziedzicach, Zabrzegu Goczałkowicach Zdroju. Nowe mosty, wiadukty, tory, urządzenia sterowania zwiększą możliwości kolei na trasach międzynarodowych, krajowych i regionalnych.
Pasażerowie skorzystają z wygodnej i nowoczesnej stacji w Czechowicach-Dziedzicach. Zmieniają się przystanki. Już wygodniej wsiadamy do pociągów w Zabrzegu, podobnie będzie w Goczałkowicach Zdroju. Wszystkie perony dostosowywane są do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Stosowane są m.in. windy oraz pochylnie. Montowane są nowe wiaty i ławki oraz czytelne oznakowanie. Dla zwiększenia bezpieczeństwa przewidziano monitoring.
Efektem wykonanych prac na odcinku Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg jest zapewnienie podroży z Czechowic-Dziedzic do Zabrzegu i dalej w stronę Zebrzydowic, Cieszyna lub Skoczowa. Wykonawca wymienił podtorze, tor, sieć trakcyjną oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Nowe perony, mosty wiadukty i tory, dla sprawnych podroży koleją
Ponad 250 pracowników i kilkadziesiąt maszyn angażuje wykonawca w realizacji projektu. Na stacji Czechowice-Dziedzice budowany jest nowy peron oraz przygotowywany tor i sieć trakcyjna. Będą nowe przejścia pod torami na stacji oraz przy ul. Kolejowej. Po zakończeniu prac przy pierwszym peronie i udostępnieniu go podróżnym, prace przeniesione zostaną na drugi peron i sąsiednie tory. W Goczałkowicach Zdroju budowane są nowe perony oraz przejście podziemne. Szeroki zakres prac wymagał czasowego wyłączenia przystanku z obsługi.
Widać już konstrukcje nowego mostu nad Wisłą. Zmodernizowano siedem obiektów inżynieryjnych, m.in. wiadukt nad DK 1 w Czechowicach i most nad rzeką Iłownicą. Prace obejmowały wymianę toru, sieci trakcyjnej oraz rozjazdów. Przebudowywana jest linia na odcinku Czechowice – Goczałkowice Zdrój oraz Czechowice – Zabrzeg. Wymieniane są tory, sieć trakcyjna oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Przez most nad Wisłą między Goczałkowicami Zdrój a Czechowicami-Dziedzicami pociągi będą kursowały po dwóch torach położonych na osobnych trzyprzęsłowych konstrukcjach. Nowy obiekt zastąpi zlokalizowany w sąsiedztwie most, tworząc połączenie między stacją Czechowice-Dziedzice a przystankiem Goczałkowice Zdrój. Nowa przeprawa kolejowa zapewni bezpieczne podróże i przewóz towarów. Dodatkowo, dzięki przywróceniu pierwotnej lokalizacji mostu, zostanie zlikwidowany łuk torów, co pozwoli na podniesienie prędkości pociągów. Nowym mostem pojedziemy 2022 roku. O bezpieczne kursowanie pociągów zadbają dyżurni ruchu w nowoczesnym lokalnym centrum sterowania, które planowane jest do uruchomienia na koniec 2021 roku.
Efektem inwestycji będą sprawniejsze podróże na trasie z Katowic do Zebrzydowic i w Beskid Śląski. Inwestycja poprawi przepustowość kolejowych szlaków oraz zwiększy efektywność wykorzystania węzła w Czechowicach-Dziedzicach. Linie kolejowe będą dostosowane do wymogów transeuropejskiej sieci transportowej. Projekt zapewnia wzrost konkurencyjności kolei względem innych środków transportu. Składy pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Projekt przewiduje wymianę około 50 km torów i sieci trakcyjnej. Wymiana 119 rozjazdów zapewni płynny przejazd pociągów przez stację i przystanki. Na zwiększenie bezpieczeństwa przewozów wpłynie przebudowa 3 przejazdów kolejowo-drogowych.
Projekt „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice: LOT C na odcinku podg. Most Wisła- Czechowice – Dziedzice – Zabrzeg” o wartości 1,4 mld zł współfinansowany jest przez Unię Europejską z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Roboty planowane są do października 2023 roku.
- Wartość projektu: 111 709 099,00 EUR
- Wydatki kwalifikowane: 111 709 099,00 EUR
- Wysokość dofinansowania UE: 94 952 734,00 EUR
- Wysokość dofinansowania BP: 16 756 365,00 EUR
źródło: PKP PLK S.A
Transport Kolejowy

KPO: Ogłosiliśmy nabór wniosków w komponencie E (pasażerski tabor kolejowy)
Ogłosiliśmy nabór w trybie konkursowym wniosków o wsparcie w ramach Komponentu: E2.1.2 – Pasażerski tabor kolejowy. Nabór potrwa do 31 maja 2023 r. do godz. 23:59.
Więcej
Polityka Spójności: Jak otworzyć kolej na mieszkańców?
Zaprojektuj z nami przyszłość transportu metropolitalnego w korytarzu północno-zachodnim! Zachęcamy do udziału we współorganizowanym przez CUPT projekcie pilotażowym „Jak otworzyć kolej na mieszkańców?”.
Więcej
Ciche hamulce: umowa na modernizację 2200 wagonów
Wczoraj podpisaliśmy umowę z PKP Cargo S.A. na modernizację wagonów towarowych poprzez wymianę wstawek hamulcowych na zgodne z TSI Hałas.
Więcej
Ogłoszenie konkursu w Działaniu 5.2 – Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T
Od 1 do 30 września 2021 roku można składać wnioski o dofinansowanie projektów w ramach Osi Priorytetowej V – Rozwój transportu kolejowego w Polsce (Działanie 5.2 – Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T).
Więcej
Skontaktuj się z nami
Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli
Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15