Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies.

 

Polityka cookie

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

facebook twitter youtube linkedin

Aktualności

10 października 2023 | Instrument „Łącząc Europę” (CEF 2)

Ruszył projekt kolei dużych prędkości

Projekt, za realizacją którego stoi Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o., zakłada wprowadzenie dużych zmian w polskiej infrastrukturze kolejowej. Chodzi o kolej dużych prędkości w korytarzu CNC North Sea-Baltic Sea, konkretnie na odcinku Warszawa – Łódź Niciarniana.

Realizacja projektu zgodnie z założeniami Grant Agreement (porozumienia z CINEA) potrwa od 2.11.2022 roku do 1.04.2024 roku (zakończenie Kamieni Milowych 31.03.2023 r.).

Dofinansowanie ze środków unijnych wyniesie 85%, czyli 63,64 mln euro/ 301,09 mln złotych. Całkowita wartość projektu wyniesie 74,87 mln euro (354,22 mln złotych).

Eliminacja „wąskiego gardła” i przyspieszenie

W ramach dofinansowanego projektu powstanie komplet opracowań wraz z wszelkimi uzgodnieniami i decyzjami administracyjnymi umożliwiającymi rozpoczęcie prac budowlanych na planowanym odcinku KDP Warszawa Zachodnia-Łódź Niciarniana, w szczególności:

  • komplet pozwoleń wodnoprawnych,
  • komplet decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej,
  • komplet pozwoleń na budowę, w oparciu o opracowany wielobranżowy Projekt Budowlany.

Projekt ten jest naturalną kontynuacją prac rozpoczętych w ramach projektu „Prace studyjne dla uzupełnienia brakującego odcinka w korytarzu Morze Północne – Morze Bałtyckie: kolej dużych prędkości pomiędzy Warszawą i Poznaniem” (Reflow), również współfinansowanego przez CEF.

Głównym założeniem jest eliminacja „wąskiego gardła” w polskiej sieci kolejowej i ustanowienie głównej osi transportu pasażerskiego łączącej Warszawę, Łódź, Poznań oraz Wrocław.

Planowane prędkości eksploatacyjne na nowej linii kolejowej mają wynieść imponujące 250 km/h, co znacznie skróci czas podróży. Na przykład, podróż między Warszawą a Łodzią będzie zajmować zaledwie 45 minut, a trasa z Warszawy do Wrocławia, obecnie trwająca około 4 godzin, zostanie skrócona o połowę, do 115 minut.

Szczegóły techniczne projektu

Planowana linia kolejowa będzie miała długość 120 km i zostanie sklasyfikowana jako kategoria P1 zgodnie ze standardami TSI. Prędkość projektowa wynosi 350 km/h, a eksploatacyjna 250 km/h. Warto dodać, że szczegóły techniczne planowanej inwestycji zakładają nacisk na oś 22,5 t (221 kN na oś).

Projekt zakłada włączenie się w infrastrukturę PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na odcinku planowanej linii kolejowej nr 85, pomiędzy stacjami Warszawa Zachodnia i Łódź Fabryczna, w rejonie peronu przystanku Łódź Niciarniana wraz z powiązaniami:

  • z linią kolejową nr 1 na odcinku pomiędzy stacjami Pruszków i Grodzisk Mazowiecki,
  • z linią kolejową nr 11, na odcinku pomiędzy stacjami Bełchów i Łowicz Główny,
  • z liniami kolejowym nr 17, 458 i 541, w zakresie powiązania ze wschodnią głowicą stacji Łódź Widzew.

W założeniach przewidziano również 3 punkty obsługi pasażera: Centralny Port Komunikacyjny (CPK) i Brzeziny, z peronami o długości 452 metrów i wysokości 0,76 metra.

Zasilanie nowej linii kolejowej będzie oparte na systemie 2×25 kV 50 Hz AC, zgodnie z wytycznymi TSI Energy i standardem 50367. Natomiast niezbędne wsparcie techniczne dla linii zapewnią 3 punkty serwisowe: PU Kotowice, STTH Bobiecko oraz PU Brzeziny.

Port Solidarność

W mniej więcej połowie odległości pomiędzy Warszawą a Łodzią planowana jest budowa międzynarodowego lotniska przesiadkowego (Port Solidarność), jednak funkcjonalność objętej dofinansowaniem, projektowanej linii kolejowej nie jest uzależniona od budowy portu lotniczego.

Instrument „Łącząc Europę” (CEF 2)

Kolejny nabór w ramach CEF2 dla projektów dotyczących infrastruktury paliw alternatywnych 01 marca 2024 | Instrument „Łącząc Europę” (CEF 2)
Kolejny nabór w ramach CEF2 dla projektów dotyczących infrastruktury paliw alternatywnych

Komisja Europejska ogłosiła nowy nabór wniosków w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF2) dla projektów dotyczących budowy infrastruktury paliw alternatywnych na sieci TEN-T.

Więcej arrow
Polska liderem wśród dofinansowanych projektów 24 stycznia 2024 | Instrument „Łącząc Europę” (CEF 2)
Polska liderem wśród dofinansowanych projektów

Nasz kraj, jak wynika z danych podanych przez CINEA, uzyskał największe dofinansowanie w ramach konkursu Mobilność Wojskowa Instrumentu Łącząc Europę (tzw. CEF 2), w którym CUPT pełni rolę instytucji wdrażającej.

Więcej arrow
Umowy GA dla 2 projektów CEF realizowanych z Ukrainą 25 października 2023 | Instrument „Łącząc Europę” (CEF 2)
Umowy GA dla 2 projektów CEF realizowanych z Ukrainą

Wszystkie projekty, z udziałem podmiotów z Polski, które uzyskały dofinansowanie z instrumentu „Łącząc Europę” w ramach drugiego naboru CEF Transport 2021-2027, rozstrzygniętego w czerwcu 2023 roku, już mają oficjalnie podpisane umowy o dofinansowanie (Grant Agreement – GA).

Więcej arrow
Trwa 3 nabór wniosków transportowych w ramach CEF2 29 września 2023 | Instrument „Łącząc Europę” (CEF 2)
Trwa 3 nabór wniosków transportowych w ramach CEF2

Od 26 września 2023 roku do 30 stycznia 2024 roku do godz. 17:00 Komisja Europejska przyjmuje zgłoszenia projektów transportowych w ramach trzeciego naboru wniosków konkursowych w zakresie CEF2 dla sektora transportu. Przewidziana do rozdysponowania kwota wynosi 7 mld euro.

Więcej arrow

Skontaktuj się z nami

Kontakt dla Beneficjentów
  • składanie wniosków
  • pytania dotyczące programów
kontakt dla beneficjentaarrow
Punkty informacyjne

Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli

punkty informacyjnearrow
Biuro CUPT

Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa

Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15

logotyp - Fundusze Europejskie
logotyp - Rzeczpospolita Polska
logotyp - UE
logotyp - KPO

Strona internetowa współfinansowana z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia

scroll back to top