Ruszył projekt kolei dużych prędkości
Projekt, za realizacją którego stoi Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o., zakłada wprowadzenie dużych zmian w polskiej infrastrukturze kolejowej. Chodzi o kolej dużych prędkości w korytarzu CNC North Sea-Baltic Sea, konkretnie na odcinku Warszawa – Łódź Niciarniana.
Realizacja projektu zgodnie z założeniami Grant Agreement (porozumienia z CINEA) potrwa od 2.11.2022 roku do 1.04.2024 roku (zakończenie Kamieni Milowych 31.03.2023 r.).
Dofinansowanie ze środków unijnych wyniesie 85%, czyli 63,64 mln euro/ 301,09 mln złotych. Całkowita wartość projektu wyniesie 74,87 mln euro (354,22 mln złotych).
Eliminacja „wąskiego gardła” i przyspieszenie
W ramach dofinansowanego projektu powstanie komplet opracowań wraz z wszelkimi uzgodnieniami i decyzjami administracyjnymi umożliwiającymi rozpoczęcie prac budowlanych na planowanym odcinku KDP Warszawa Zachodnia-Łódź Niciarniana, w szczególności:
- komplet pozwoleń wodnoprawnych,
- komplet decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej,
- komplet pozwoleń na budowę, w oparciu o opracowany wielobranżowy Projekt Budowlany.
Projekt ten jest naturalną kontynuacją prac rozpoczętych w ramach projektu „Prace studyjne dla uzupełnienia brakującego odcinka w korytarzu Morze Północne – Morze Bałtyckie: kolej dużych prędkości pomiędzy Warszawą i Poznaniem” (Reflow), również współfinansowanego przez CEF.
Głównym założeniem jest eliminacja „wąskiego gardła” w polskiej sieci kolejowej i ustanowienie głównej osi transportu pasażerskiego łączącej Warszawę, Łódź, Poznań oraz Wrocław.
Planowane prędkości eksploatacyjne na nowej linii kolejowej mają wynieść imponujące 250 km/h, co znacznie skróci czas podróży. Na przykład, podróż między Warszawą a Łodzią będzie zajmować zaledwie 45 minut, a trasa z Warszawy do Wrocławia, obecnie trwająca około 4 godzin, zostanie skrócona o połowę, do 115 minut.
Szczegóły techniczne projektu
Planowana linia kolejowa będzie miała długość 120 km i zostanie sklasyfikowana jako kategoria P1 zgodnie ze standardami TSI. Prędkość projektowa wynosi 350 km/h, a eksploatacyjna 250 km/h. Warto dodać, że szczegóły techniczne planowanej inwestycji zakładają nacisk na oś 22,5 t (221 kN na oś).
Projekt zakłada włączenie się w infrastrukturę PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na odcinku planowanej linii kolejowej nr 85, pomiędzy stacjami Warszawa Zachodnia i Łódź Fabryczna, w rejonie peronu przystanku Łódź Niciarniana wraz z powiązaniami:
- z linią kolejową nr 1 na odcinku pomiędzy stacjami Pruszków i Grodzisk Mazowiecki,
- z linią kolejową nr 11, na odcinku pomiędzy stacjami Bełchów i Łowicz Główny,
- z liniami kolejowym nr 17, 458 i 541, w zakresie powiązania ze wschodnią głowicą stacji Łódź Widzew.
W założeniach przewidziano również 3 punkty obsługi pasażera: Centralny Port Komunikacyjny (CPK) i Brzeziny, z peronami o długości 452 metrów i wysokości 0,76 metra.
Zasilanie nowej linii kolejowej będzie oparte na systemie 2×25 kV 50 Hz AC, zgodnie z wytycznymi TSI Energy i standardem 50367. Natomiast niezbędne wsparcie techniczne dla linii zapewnią 3 punkty serwisowe: PU Kotowice, STTH Bobiecko oraz PU Brzeziny.
Port Solidarność
W mniej więcej połowie odległości pomiędzy Warszawą a Łodzią planowana jest budowa międzynarodowego lotniska przesiadkowego (Port Solidarność), jednak funkcjonalność objętej dofinansowaniem, projektowanej linii kolejowej nie jest uzależniona od budowy portu lotniczego.
Instrument „Łącząc Europę” (CEF 2)
01 marca 2024 | Instrument „Łącząc Europę” (CEF 2)Kolejny nabór w ramach CEF2 dla projektów dotyczących infrastruktury paliw alternatywnych
Komisja Europejska ogłosiła nowy nabór wniosków w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF2) dla projektów dotyczących budowy infrastruktury paliw alternatywnych na sieci TEN-T.
Więcej 24 stycznia 2024 | Instrument „Łącząc Europę” (CEF 2)Polska liderem wśród dofinansowanych projektów
Nasz kraj, jak wynika z danych podanych przez CINEA, uzyskał największe dofinansowanie w ramach konkursu Mobilność Wojskowa Instrumentu Łącząc Europę (tzw. CEF 2), w którym CUPT pełni rolę instytucji wdrażającej.
Więcej 25 października 2023 | Instrument „Łącząc Europę” (CEF 2)Umowy GA dla 2 projektów CEF realizowanych z Ukrainą
Wszystkie projekty, z udziałem podmiotów z Polski, które uzyskały dofinansowanie z instrumentu „Łącząc Europę” w ramach drugiego naboru CEF Transport 2021-2027, rozstrzygniętego w czerwcu 2023 roku, już mają oficjalnie podpisane umowy o dofinansowanie (Grant Agreement – GA).
Więcej 29 września 2023 | Instrument „Łącząc Europę” (CEF 2)Trwa 3 nabór wniosków transportowych w ramach CEF2
Od 26 września 2023 roku do 30 stycznia 2024 roku do godz. 17:00 Komisja Europejska przyjmuje zgłoszenia projektów transportowych w ramach trzeciego naboru wniosków konkursowych w zakresie CEF2 dla sektora transportu. Przewidziana do rozdysponowania kwota wynosi 7 mld euro.
WięcejSkontaktuj się z nami
Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli
Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15