Google News facebook x youtube linkedin

Umowy

Beneficjent: Tramwaje Śląskie S. A.

Priorytet: FENX.03 Transport miejski

Działanie: FENX.03.01 Transport miejski

 

Data zawarcia umowy: 6 października 2025 r.

Data rozpoczęcia: 4 grudnia 2023 r.

Data zakończenia: 31 grudnia 2029 r.

 

Wartość całkowita projektu: 399 240 838,57 PLN

Wartość kwalifikowalna projektu: 305 186 976,08 PLN

Dofinansowanie UE: 235 863 929,67 PLN

Projekt obejmuje budowę nowej, dwutorowej linii tramwajowej o długości ok. 4,80 km, łączącej istniejącą pętlę „Brynów” z projektowanym węzłem przesiadkowym „Kostuchna”. Zakres rzeczowy obejmuje m.in.:

-budowę torowiska tramwajowego (w tym na odcinku ok. 230 m w jezdni),

-budowę sieci trakcyjnej i układu zasilania wraz z budową 2 podstacji trakcyjnych,

-budowę obiektów inżynierskich (przekroczenie istniejącej linii kolejowej PKP z uwzględnieniem parametrów technicznych dla całego pasa drogowego, przekroczenia rzek, cieków i rowów w formie obiektów mostowych),

-przebudowę kolidującego układu drogowego wraz z ciągami pieszymi i rowerowymi,

-budowę 13 peronów tramwajowych z uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnościami (4 w ramach węzła Kostuchna),

-budowę systemu odwodnienia i kanalizacji,

-przebudowę kolizji z infrastrukturą podziemną i naziemną,

-urządzenia ochrony środowiska i ekrany akustyczne,

-rozbiórkę obiektów kolidujących z inwestycją,

-budowę drogi rowerowej (zakres Miasta Katowice – podmiot upoważniony do ponoszenia wydatków),

-wykup gruntów (zakres Miasta Katowice – podmiot upoważniony do ponoszenia wydatków).

Perony tramwajowe zaprojektowano z wysokością 250 mm ponad główkę szyny, długością min. 34 m i odległością 1250 mm od osi toru.

Ostateczny Odbiorca Wsparcia: SILVA LS Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością

Działanie: E2.1.3. Projekty intermodalne

 

Data zawarcia umowy: 30 września 2025 r.

Data rozpoczęcia: 20 sierpnia 2024 r.

Data zakończenia: 30 czerwca 2026 r.

 

Wartość całkowita przedsięwzięcia: 100 288 867,95 PLN

Wartość kwalifikowalna przedsięwzięcia: 81 535 665,00 PLN

Wsparcie ze środków KPO: 35 052 402,71 PLN

Przedsięwzięcie ma na celu poprawę konkurencyjności i efektywności transportu intermodalnego oraz szersze wykorzystanie tej formy trans. w ogólnych przewozach towarowych. Cel ten zostanie zrealizowany poprzez zakup urządzeń niezbędnych do obsługi terminala w tym: 1szt. reach stacker (urządzenie przeładunkowe) oraz 1szt. przeciągarki wagonowej (urządzenie manewrowe), a także przez zakup nowego zeroemisyjnego taboru kolej. służącego wyłącznie do wykonywania transportu intermodalnego w postaci 100 platform intermodal 80’.

Spółka świadczy usługi na podstawie licencji kraj. Nr L/051/2018 wydanej na czas nieokreślony. Zakupione nowe platformy 80’ będą wykonywały wyłącznie połączenia intermodalne na terenie Polski na trasach:

• Szczecin Stołczyn – Szczecinek;

• Szczecin Stołczyn – Mielec.

Beneficjent: Gmina Żórawina

Priorytet: FENX.03 Transport miejski

Działanie: FENX.03.01 Transport miejski

 

Data zawarcia umowy: 26 września 2025 r.

Data rozpoczęcia: 1 stycznia 2025 r.

Data zakończenia: 1 października 2027 r.

 

Wartość całkowita projektu: 7 037 216,90 PLN

Wartość kwalifikowalna projektu: 5 731 926,67 PLN

Dofinansowanie UE: 4 791 890,67 PLN

Projekt pn.: „Rozbudowa systemu przesiadkowego P&R na terenie Gminy Żórawina” obejmuje budowę dwóch obiektów typu Park and Ride, zlokalizowanych w miejscowościach Żórawina i Węgry w gminie Żórawina.

W Żórawinie projekt zakłada budowę centrum przesiadkowego P&R, w bezpośrednim sąsiedztwie stacji kolejowej. Projekt przewiduje utworzenie odpowiedniej liczby miejsc parkingowych, dostosowanych do lokalnych potrzeb oraz uwzględniających specyficzne uwarunkowania techniczne i terenowe. Ponadto, w ramach projektu, powstaną zadaszone miejsca typu B&R w obydwu lokalizacjach, zatoki autobusowe oraz infrastruktura ładowania samochodów osobowych. Podobny zakres prac będzie zrealizowany w Węgrach, gdzie również powstanie nowoczesny obiekt typu P&R, w sąsiedztwie przystanku kolejowego. Oba projekty mają na celu ułatwienie korzystania z transportu publicznego mieszkańcom i przyjezdnym, poprzez zapewnienie wygodnych, bezpiecznych i dobrze zorganizowanych miejsc parkingowych w kluczowych lokalizacjach. To rozwiązanie nie tylko wspiera zrównoważony rozwój transportu, ale także przyczynia się do redukcji ruchu samochodowego w centrach miast, promując ekologiczne i efektywne sposoby podróżowania.

Beneficjent: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Priorytet: FENX.05 Wsparcie sektora transportu z EFRR

Działanie: FENX.05.01 Drogi w sieci kompleksowej TEN-T

 

Data zawarcia umowy: 26 września 2025 r.

Data rozpoczęcia: 1 stycznia 2021 r.

Data zakończenia: 31 grudnia 2026 r.

 

Wartość całkowita projektu: 1 828 954 659,70 PLN

Wartość kwalifikowalna projektu: 1 136 876 333,85 PLN

Dofinansowanie UE: 966 344 883,77 PLN

Przedmiotowy projekt polega na budowie drogi S6 Koszalin – Słupsk o długości 46,06 km, zlokalizowanej w sieci kompleksowej TEN-T. Inwestycja znajduje się w województwie zachodniopomorskim w obrębie powiatów koszalińskiego i sławieńskiego w gminie Sianów, Malechowo i Sławno oraz w województwie pomorskim w obrębie powiatu słupskiego w gminie Kobylnica. Przedmiotowy projekt składa się z dwóch odcinków realizacyjnych: odcinek 1: koniec obwodnicy Koszalina i Sianowa (bez w. Sianów Wschód) – początek obwodnicy m. Sławno (z w. Sławno Zachód), odcinek 2: budowa obwodnicy m. Sławno (bez w. Sławno Zachód) – początek obwodnicy m. Słupsk (bez w. Słupsk Zachód). Przedmiotowa droga ekspresowa S6 rozpoczyna się za węzłem Sianów Wschód dowiązując się do istniejącej obwodnicy Sianowa w ciągu S6, a kończy się przed węzłem Słupsk Zachód na dowiązaniu do obwodnicy Słupska w ciągu S6. Oba odcinki realizowane są jako oddzielne kontrakty na roboty budowlane w systemie Projektuj i Buduj (P&B).

Początek drogi S6 znajduje się w km 165+300,00 (projektowany pikietaż) na terenie gminy Sianów w powiecie koszalińskim, gdzie projektowana droga łączy się z dotychczasowym układem drogowym (obwodnicą Koszalina i Sianowa) za węzłem Sianów Wschód. Inwestycja kończy swój przebieg w km 211+361,52 (projektowany pikietaż) dowiązując się przed węzłem Słupsk Zachód do istniejącej obwodnicy Kobylnicy i Słupska w ciągu S6.

Zakres inwestycji: Na przedmiotowej inwestycji przewidziano przekrój dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu oraz pasem awaryjnym. Parametry techniczne: Klasa drogi: S; Obciążenie nawierzchni: 115 kN/oś; Kategoria ruchu: KR 5, KR 6.

Cele projektu:
– zwiększenie mobilności poprzez stworzenie odcinka ekspresowej trasy drogowej stanowiącej fragment korytarza transeuropejskiego sieci TEN-T,
– zwiększenie dostępności do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych,
– poprawa efektywności transportu drogowego oraz zapewnienie swobodnego przepływu osób, towarów, kapitału, usług, wpływające na wzrost konkurencyjności zewnętrznej UE oraz wewnętrznej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej,
– dostosowanie parametrów techniczno-użytkowych drogi do prognozowanego poziomu ruchu,
– odciążenie od nadmiernego ruchu drogowego i poprawa warunków życia mieszkańców,
– usprawnienie ruchu tranzytowego poruszającego się w istniejącym korytarzu transportowym i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników w celu zachowania interoperacyjności powstałej infrastruktury transportowej, poprzez dostosowanie drogi do obowiązujących przepisów prawnych dla dróg klasy „S”,
– wzrost mobilności osób i towarów w ramach wymiany międzyregionalnej oraz poza granice województwa jak również poza granice państwa,
– zapobieganie wykluczeniu transportowemu poprzez realizację połączeń drogowych o wysokim standardzie,
– realizacja infrastruktury transportowej odpornej na postępujące zmiany klimatyczne i dążenie do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych przez realizowanie ciągów drogowych w sieci TEN-T.

Beneficjent: Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad

Priorytet: FENX.05 Wsparcie sektora transportu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

Działanie: FENX.05.03 Drogi i bezpieczeństwo ruchu drogowego

 

Data zawarcia umowy: 26 września 2025 r.

Data rozpoczęcia: 1 stycznia 2021 r.

Data zakończenia: 31 grudnia 2028 r.

 

Wartość całkowita projektu: 1 394 836 250,32 PLN

Wartość kwalifikowalna projektu: 720 131 213,94 PLN

Dofinansowanie UE: 612 111 531,85 PLN

Projekt polega na budowie drogi ekspresowej S19 odc. węzeł „Lubartów Północ” (z węzłem) do węzła „Lublin Rudnik” (bez węzła) o dł. 23,037 km, zlokalizowanej w sieci bazowej rozszerzonej TEN-T. Inwestycja znajduje się we wschodniej części województwa lubelskiego, na terenie miasta Lubartów i gminy Lubartów w powiecie lubartowskim oraz na terenie gminy Niemce w powiecie lubelskim. Jest elementem szlaku Via Carpatia.

Zakres inwestycji: droga S19 zaczyna się w km 79+772,51 na terenie gminy Lubartów i miasta Lubartów, gdzie łączy się z istniejącym układem dróg poprzez węzeł Lubartów Północ, a kończy się w km 102+809,90 w miejscowości Lublin, gdzie łączy się z dalszym ciągiem drogi S19 przed węzłem Lublin Rudnik. Na całym odcinku przewidziano przekrój dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu oraz pasem awaryjnym, dostosowany do prognozowanego poziomu ruchu. Zaprojektowane węzły drogowe umożliwią bezpieczną komunikację i rozprowadzenie ruchu oraz obsługę przyległego terenu poprzez sieć dróg dojazdowych. Konieczna jest budowa obiektów inżynierskich, urządzeń ochrony środowiska, skrzyżowań trasy drogi ekspresowej S19 z linią kolejową nr 30 Łuków – Lublin Północny, budowa i przebudowa dróg w liniach rozgraniczających drogi krajowej o funkcji innej niż krajowa, w zakresie niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania zrealizowanej inwestycji oraz prawidłowej obsługi przyległych terenów. Ochronę przed hałasem zapewnią ekrany akustyczne. Planuje się budowę oświetlenia drogowego, systemu odwodnienia terenu, oczyszczenie i udrożnienie istniejących urządzeń melioracyjnych i odbiorników dla skutecznego odprowadzenia wody z pasa drogowego, budowę i/lub przebudowę: uzbrojenia terenu, elementów infrastruktury drogowej, infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, urządzeń organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Parametry techniczne: klasa drogi: S; obciążenie 115 kN/oś; Kategoria ruchu: KR 6.

Beneficjent: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Priorytet: FENX.05 Wsparcie sektora transportu z EFRR

Działanie: FENX.05.04 Kolej, kolej miejska i bezpieczeństwo na kolei

 

Data zawarcia umowy: 19 września 2025 r.

Data rozpoczęcia: 1 lipca 2025 r.

Data zakończenia: 30 grudnia 2029 r.

 

Wartość całkowita projektu: 191 265 000,00 PLN

Wartość kwalifikowalna projektu: 155 500 000,00 PLN

Dofinansowanie UE: 108 850 000,00 PLN

Głównym celem Projektu jest przywrócenie konkurencyjnego transportu pasażerskiego i usprawnienie prowadzenia ruchu w ciągu linii 143.

W związku z realizacją projektu Beneficjent planuje osiągnąć m.in. następujące cele:

  • Zwiększenie dostępności przestrzennej i czasowej transportu kolejowego.
  • Poprawa niezawodności, wydajności i efektywności transportu kolejowego – zwiększenie przepustowości oraz punktualności realizowanych połączeń.
  • Skrócenie czasu jazdy.
  • Integrację transportu kolejowego z innymi gałęziami transportu.
  • Przejęcie ruchu pasażerskiego przez transport kolejowy z gałęzi transportu mniej przyjaznych dla środowiska (przede wszystkim transportu drogowego).
  • Poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego i bezpieczeństwa osobistego podróżnych.
  • Podwyższenie komfortu podróżowania.
  • Racjonalizacja kosztów eksploatacji i utrzymania zarządzanej infrastruktury oraz ograniczenie dewastacji infrastruktury kolejowej.
  • Umożliwienie równego, niedyskryminowanego dostępu do infrastruktury kolejowej pasażerom o ograniczonej możliwości poruszania się.

W rezultacie realizacji Projektu zostanie 6,5080 km przebudowanych lub zmodernizowanych linii kolejowych – poza TEN-T.

Ostateczny Odbiorca Wsparcia: ELL Polska Asset Sp. z o.o.

Działanie: E2.1.3. Projekty intermodalne

 

Data zawarcia umowy: 17 września 2025 r.

Data rozpoczęcia: 12 lutego 2024 r.

Data zakończenia: 30 czerwca 2026 r.

 

Wartość całkowita przedsięwzięcia: 54 501 054,00 PLN

Wartość kwalifikowalna przedsięwzięcia: 44 309 800,00 PLN

Wsparcie ze środków KPO: 22 154 900,00 PLN

W ramach przedsięwzięcia Spółka dokona zakupu 2 lokomotyw, natomiast strategia rozwoju Spółki w Polsce zakłada kolejne zakupy lokomotyw do transportu intermodalnego. W ramach przedsięwzięcia ELL Polska Asset Sp. z o.o. dokona zakupu 2 lokomotyw elektrycznych wielosystemowych, które będą posiadały dopuszczenie do ruchu w następujących krajach: Niemcy, Austria, Włochy, Polska, Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia, Bułgaria, Słowenia, Chorwacja, Serbia. Lokomotywy zgodnie z wymaganiami Spółki będą zasilane napięciem AC 15 kV, AC 25 kV, DC 3 kV. Pojazdy nie będą wyposażone w spalinowy moduł dojazdowy. Lokomotywy będą posiadały zainstalowane na pokładzie wszystkie wymagane przepisami w ww. krajach systemami bezpieczeństwa oraz komunikacji. Lokomotywy będą obowiązkowo wyposażone w Europejski System Kontroli Pociągu ERTMS/ETCS (wyposażony w GSM-R).

Ostateczny Odbiorca Wsparcia: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Działanie: E2.1.1. Linie kolejowe

 

Data zawarcia umowy: 16 września 2025 r.

Data rozpoczęcia: 25 lipca 2025 r.

Data zakończenia: 31 sierpnia 2026 r.

 

Wartość całkowita przedsięwzięcia: 662 730 296,98 PLN

Wartość kwalifikowalna przedsięwzięcia: 538 805 119,50 PLN

Wsparcie ze środków KPO: 538 805 119,50 PLN

Celem Projektu jest utrzymanie i poprawa przepustowości linii, skrócenie czasu jazdy pociągów, podniesienie komfortu jazdy, poprawa bezpieczeństwa, zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych i utrzymaniowych. Powyższy cel zostanie osiągnięty poprzez prace punktowe na odcinkach linii:

• nr 273:

– Wrocław Pracze – Księginice od km 12,100 do km 26,120 i Wołów – Głogów, od km 41,268 do km 98,639 oraz Czerna – Bielin od km 116,000 do km 285,000 linii, Bielin – Szczecin Podjuchy, od km 285,000 do km 346,358;

• nr 401:

– Szczecin Dąbie – Lubiewo, od km 0,646 do km 88,100.

Zakres Projektu obejmuje w szczególności następujące prace:

• wzmocnienia miejsc słabych w podtorzu;

• regulację torów w planie i profilu wraz z uzupełnianiem podsypki;

• miejscową regulację rozjazdów;

• wymianę części w rozjazdach;

• odcinkowe szlifowanie szyn;

• udrożnienie i odtworzenie systemu odwodnienia w wybranych lokalizacjach;

• wymianę nawierzchni kolejowej na wybranych przejazdach kolejowo – drogowych;

• budowę nowych systemów kontroli niezajętości torów;

• budowę blokady liniowej pomiędzy Rudną Gwizdanów a Grębocicami;

• dostosowanie urządzeń srk (stacyjne, liniowe);

• dostosowanie lub wykonanie zasilania, oświetlenia i ogrzewania rozjazdów, zabudowę napędów zwrotnicowych na rozjazdach na stacji Kostrzyn;

• modernizację 9 peronów w obrębie 4 stacji (Małowice Wołowskie – 2 szt., Grębocice – 2 szt., Chełmek Wołowski 2 szt., Krzepów – 1 szt.) i 1 przystanku osobowego (Orzeszków – 2 szt.),

• regulację sieci trakcyjnej;

• modernizację 98 przejazdów kolejowo drogowych, w tym zabudowę SSP w 63 lokalizacjach, zabudowę TVu w 64 lokalizacjach, modernizację oświetlenia w 70 lokalizacjach, zabudowę tarcz ostrzegawczych w 44 lokalizacjach, zabudowę rogatek w 76 lokalizacjach, modernizacja nawierzchni drogowej w 29 lokalizacjach;

Powyższe prace umożliwią osiągnięcie maksymalnej prędkości na następujących odcinkach:

• dla pociągów pasażerskich:

– V=160 km/h na odcinku Wołów – Głogów od km 41,268 do km 98,639 linii nr 273;

– V=140 km/h na odcinku Czerna – Bielin, na odcinkach Bielin – Szczecin Podjuchy linii nr 273 i Szczecin Dąbie – Lubiewo linii nr 401;

– V=120 km/h na odcinku Wrocław Pracze – Księginice od km 12,100 do km 26,120 linii nr 273;

• dla pociągów towarowych:

– V=120 km/h na odcinku Wołów – Głogów od km 41,268 do km 98,639 linii nr 273.

– V=100 km/h na odcinkach Wrocław Pracze – Księginice od km 12,100 do km 26,120, Czerna – Bielin i Bielin – Szczecin Podjuchy linii nr 273 oraz Szczecin Dąbie – Lubiewo linii nr 401.

Projekt będzie realizowany w ramach 5 zadań:

• Zadanie 1 Prace na odcinku Wrocław Pracze – Głogów;

• Zadanie 2 Prace na odcinku Czerna – Bielin;

• Zadanie 3 Prace na odcinkach Bielin – Szczecin Podjuchy i Szczecin Dąbie – Lubiewo;

• Zadanie 4 Nadzór inwestorski nad robotami na odcinkach Czerna – Szczecin Podjuchy i Szczecin Dąbie – Lubiewo;

• Zadanie 5 Umowy przyłączeniowe.

Beneficjent: Gmina Dobroszyce

Priorytet: FENX.03 Transport miejski

Działanie: FENX.03.01 Transport miejski

 

Data zawarcia umowy: 12 września 2025 r.

Data rozpoczęcia: 9 kwietnia 2024 r.

Data zakończenia: 20 grudnia 2027 r.

 

Wartość całkowita projektu: 6 098 933,22 PLN

Wartość kwalifikowalna projektu: 4 958 482,30 PLN

Dofinansowanie UE: 4 165 125,13 PLN

Przedmiotem projektu jest budowa parkingu Park&Ride przy dworcu kolejowym w Dobroszycach. Głównym celem projektu jest poprawa zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej jako elementu transformacji w kierunku gospodarki zeroemisyjnej.

Cel ten zostanie osiągnięty poprzez realizację następujących celów szczegółowych:

  1. Przeniesienie ruchu motoryzacji indywidualnej na rzecz ruchu niezmotoryzowanego i komunikacji zbiorowej poprzez przystosowanie istniejących niezabudowanych obszarów do funkcji ,,Park&Ride” i budowę nowego parkingu.
  2. Skoordynowanie różnych środków komunikacji (samochody, rowery, komunikacja zbiorowa) celem skrócenia czasu podróży i emisji spalin.
  3. Wzrost liczby miejsc parkingowych (szczególnie miejsc przesiadki dla pasażerów opartych o parkingi P+R czy P+B).
  4. Wzrost liczby węzłów przesiadkowych.
  5. Zmniejszenie liczby samochodów wjeżdżających do miasta rdzenia Wrocławia.
  6. Poprawa otwartości mieszkańców na zmianę zachowań mobilnościowych.

Ostateczny Odbiorca Wsparcia: PCC INTERMODAL SPÓŁKA AKCYJNA

Działanie: E2.1.3. Projekty intermodalne

 

Data zawarcia umowy: 12 września 2025 r.

Data rozpoczęcia: 26 czerwca 2024 r.

Data zakończenia: 30 czerwca 2026 r.

 

Wartość całkowita przedsięwzięcia: 63 156 810,00 PLN

Wartość kwalifikowalna przedsięwzięcia: 51 342 000,00 PLN

Wsparcie ze środków KPO: 25 671 000,00 PLN

Realizacja przedsięwzięcia polega na zakupie 100 platform kolejowych, które zostaną wykorzystane do uruchomienia dodatkowych połączeń kolejowych realizowanych przez Spółkę.

Głównym celem przedsięwzięcia jest zwiększenie potencjału przewozowego PCC Intermodal S.A. poprzez uniezależnienie się od zewnętrznej obsługi kolejowej w wyniku zakupu platform kolejowych.

Dzięki realizacji inwestycji nastąpi zwiększenie ilości przewożonych ładunków za pomocą transportu intermodalnego, ogólna poprawa efektywności operacyjnej i wzrost konkurencyjności Spółki PCC Intermodal S.A. na rynku transportu intermodalnego w kraju i terenie UE.

Skontaktuj się z nami

Kontakt dla Beneficjentów
  • składanie wniosków
  • pytania dotyczące programów
kontakt dla beneficjentaarrow
Punkty informacyjne

Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli

punkty informacyjnearrow
Biuro CUPT

Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa

Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15

logotyp - Fundusze Europejskie
logotyp - Rzeczpospolita Polska
logotyp - UE
logotyp - KPO

Strona internetowa współfinansowana: z Funduszu Spójności w ramach pomocy technicznej Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, z Funduszu Spójności w ramach pomocy technicznej programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 oraz z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach pomocy technicznej programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027

scroll back to top